Skip to main content

Upbringing and Child Welfare (5 cr)

Code: 7081242-3006

General information


Enrollment
01.11.2019 - 30.04.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.04.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Ilkka Uusitalo
Teacher in charge
Niina Vuoristo
Course
7081242
No reservations found for realization 7081242-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Itsenäinen työskentely koostuu itsenäisistä tehtävistä, ryhmäkeskustelusta, tukiluennoista ja tentistä. Itsenäisten tehtävien ja ryhmäkeskustelun laajuus on 2 op (54h), n. 6h / teema.

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien itsenäisten tehtävien palautusta 29.5.2020 mennessä, aktiivista osallistumista (vuorovaikutteisuus, useampi kommentti koko keskusteluajan, ei vain viimeisenä päivänä) ja hyväksyttyä arvosanaa (vähintään T1) tentistä. Tukiluentoon osallistuminen on vapaaehtoista.

Itsenäisen työskentelyn tehtävät julkaistaan kyseisen teemaviikon ensimmäisenä päivänä, esim. 23.4.2020 klo 8.00.


23.4. - 30.4.
Opintojakson aloitus Skypessä 23.4.2020 klo 10.00 - 11.00

Lastensuojelu: Lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukeminen / NV
Kasvatustyö / IU
Yksilötehtävien palautus 26.4 mennessä
Keskustelu teemasta 30.4 mennessä
************************************************************************************************
30.4 - 8.5.
Lastensuojelu: lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi, SHL palvelut / NV
Kasvatustyö / IU
Yksilötehtävien palautus 3.5 mennessä
Keskustelu teemasta 1.5 mennessä
*************************************************************************************************
8.5 - 15.5
Lastensuojelu: avohuolto, huostaanotto, systeeminen työote työskentelyn tukena / NV
Kasvatustyö / IU
Yksilötehtävien palautus 11.5 mennessä
Keskustelu teemasta 15.5 mennessä
************************************************************************************************
15.5 - 22.5
Lastensuojelu: sijaishuolto, jälkihuolto / NV
Kasvatustyö / IU
Yksilötehtävien palautus 18.5 mennessä
Keskustelu teemasta 22.5 mennessä
*****************************************************************************************************
22.5. - 29.5. Jakson kertaus
Yksilötehtävien palautus 25.5. mennessä

28.5.2020 klo 9.00 - 11.00 Lastensuojelu tukiluento lastensuojeluprosessista / NV
***********************************************************************************************

29.5.2020 Tentti Optimassa klo 9.00 - 16.00 välillä

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT

LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit. https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja.

KASVATUSTYÖ
- Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.

- http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)

MUITA LÄHTEITÄ, EI TULE TENTTIIN
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Teaching methods

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen, keskusteluperusteinen

Exam schedules

Verkkotentti aukeaa 29.5.kello 9.00 ja tentti sulkeutuu 29.5. kello 16.00 Tentti on monivalintatentti, jossa oikeita vastauksia voi olla vain yksi. Aikaa tentin tekemiseen on 50 minuuttia.
Uusintatentti yksilötenttinä syksyn 2020 uusintatenttipäivinä.
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan jakson vastuuopettaja Niina Vuoristolle.

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-oppiminen

Student workload

Itsenäiset tehtävät ja verkkokeskustelu 2 op (54h), n. 6h / teema.
Tentti 3 op

Evaluation methods and criteria

Yksilötehtävien palautus viimeistään 29.5.2020. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtäviä 29.5.2020 mennessä, hän tekee ennakkotehtävät syksyn 2020 toteutuksen (Psostk20) mukaisesti.

Failed (0)

Yksilötehtäviä ei ole palautettu 29.5.2020 mennessä.
Opiskelija ei ole osallistunut pienryhmäkeskusteluun aktiivisesti.
Tentin arvosana ei yllä tasolle T1.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteet

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- Ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteet

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön

Go back to top of page