Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing (4 cr)
Code: 7031485-3024
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 29.02.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 20.09.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Heli Aarnio
- Nina Korsström
- Course
- 7031485
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
HOITOSUHDE, asiakas- ja voimavaralähtöisyys
TAVOITTEELLINEN HOITOTYÖ JA SEN KIRJAAMINEN
- Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
- Hoitotyön prosessi hoitotyön päätöksenteossa: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, Hoitotyön suunnitelma ja sen, toteuttaminen, Hoidon vaikuttavuuden arviointi
- Opetuksen ja ohjauksen tarpeen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
KESKEISET HOITOTYÖN TOIMINNOT JA NIIDEN ASIANMUKAINEN TOTEUTTAMINEN:
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
Ergonomia
Tiimityö
POTILASTURVALLISUUS:
- Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Objective
CARE NEEDS AND NEEDS-BASED EMPOWERING NURSING 4 CR HOTA
Objectives
- Students will learn how to interact with people from different cultures and assess their need for treatment, as well as to plan, provide and evaluate treatment.
- Students will know how to plan, provide and evaluate key nursing functions.
- Students will know how to evaluate the impact and effectiveness of treatment.
- Students will learn to document the different phases of the treatment process in accordance with regulations, using structured, harmonised classifications.
- Students will understand their responsibility for promoting patient safety.
- Students will know how to promote patient safety at all stages of the treatment process.
- Students will know how to provide first aid.
- Students will become familiar with the theoretical, philosophical, ethical and pedagogical premises of teaching and supervision.
Content
Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English
- Nurse-patient relationship, empowerment
- Goal-oriented nursing and its documentation
- The nursing process in decision-making regarding nursing - Identification of treatment needs
- Nursing plan and its implementation
- Evaluation of the effectiveness of treatment
- National model for structured documentation in nursing, legislation on documentation (the Drawing up and Handling of Patient Documents handbook)
- Key nursing functions and their appropriate provision: - Daily activities (functional capacity, self-care deficit)
- Vital functions and basic resuscitation
- Sensory functions
- Activity
- Nutrition and fluid balance
- Excretion
- Tissue integrity: treatment of chronic lesions
- Coping, mental balance
- Encountering death
- Team work
- Defining the need for, planning, providing, assessing and documenting teaching and supervision
- Ergonomics
- Patient safety:
- Areas of patient safety
- Safety of treatment environment, treatment and treatment procedures
Materials
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala & Vuorinen 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
- Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
- Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
- Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
- Päivittäiset toiminnot s. 172-223
- Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
- Ravitsemus s. 250-264
- Erittäminen s. 268-301
- Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)
- Turvallisuus s. 374-383
- Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).
EA -koe:Korte, H. & Myllyrinne, K. 2012. Ensiapu. Punainen Risti tai Duodecim ensiapuopas
Oheismateriaali :
-Duodecim, oppiportti:
• Elvytys- verkkokurssi
• Estä painehaava- verkkokurssi
• Haavojen ABC- verkkokurssi
• Potilasturvallisuus
-Kanta-palveluiden verkkokoulu
• https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
-Sosiaali- ja terveysministeriö 2012. Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112073/URN%3aNBN%3afi-fe201504225719.pdf?sequence=1
Teaching methods
Lähiopetus
Verkko-opetus (Optima)
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Teemapäivät
Opintojakson koe (Optimassa)
Employer connections
Teemapäivät
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys
Innovaatiopedagogiikka
Tiimioppiminen
Yhteisopettajuus
Monikulttuurisuus
Student workload
108 tuntia opiskelijan työtä, josta
LÄHIOPETUSTA
- 15 tuntia opetuskeskusteluja (luokkaopetus)
- 2 x 4 tuntia teemapäivät
- 2 tuntia Kunnon Koti-vierailu
- 2 tuntia tentti
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
- 6 tuntia Patient safety- tehtävä
- 14 tuntia tiedonhakutehtävät
- 10 tuntia hoitotyön dokumentointitehtävät
- 18 tuntia verkko-opiskelua (Oppiportin verkkokurssit: Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC (10 min), Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min), Potilasvahingot ja valvonta (20 min), Vaaratapahtumien raportointi ja korjaavat toimet (15 min), Tietosuoja terveydenhuollossa (30 min), Elvytys (40 min), Haavojen ABC (45 min), Estä painehaava (50 min)
- 19h kokeeseen valmistautuminen
- 4 tuntia kokeet
Evaluation methods and criteria
HOTA-Tentti: 0-5 (ryhmätentti)
EA-tentti: 0-5 (optimatentti)
Verkkokurssit: hyv/hyl
Itsenäiset tehtävät: hyv/hyl
Seminaari- /teemapäivät: hyv/hyl
Hyvinvointipäivä: hyv/hyl
Further information
Kurssin toteutuksesta osa opiskellaan englannin kielellä.