Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3009
General information
- Enrollment
- 01.06.2020 - 19.11.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.11.2020 - 15.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 60 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI
Opintojakso toteutuu etäopiskeluna verkossa. Etäopiskelu sisältää yksilötehtäviä sekä verkkotapaamisia (esim. verkkoluentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Verkkotapaamisten tarkemmat kellonajat ja päivän toteutus täydennetään viimeistään 12.10.2020 Optimaan. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Verkkotapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa. Linkit verkkotapaamisiin toimitetaan outlook-kalenterivarauksen kautta.
Työskentelyalusta Optima.
Viikko 46
12.11.2020 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / Ilkka, Niina, Laura
klo 10.00 - 15.00 Ennaltaehkäisevä lastensuojelu / Laura
13.11.2020
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö / Ilkka
***************************************************************************
Viikko 47
19.11.2020 klo 9.00 - 14.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / Niina
20.11.2020 klo 10.00 - 14.00 Kasvatustyö / Ilkka
**************************************************************************
Viikko 48
26.11.2020 klo 9.00 - 14.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / Niina
27.11.2020 klo 10.00 - 14.00 Kasvatustyö / Ilkka
**************************************************************************
Viikko 49
3.12.2020 klo 9.00 - 14.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / Laura
4.12.2020 klo 10.00 - 14.00 Kasvatustyö / Ilkka
**************************************************************************
Viikko 50
10.12.2020 klo 10.00 - 14.00 opintojakson kertaus / Niina ja Ilkka
11.12.202 klo 9 - 16.00 Optimatentti / Niina
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
****************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
- Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
- http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
****************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkkoluennot (livenä, ei nauhoitettuja)
Exam schedules
Tentti toteutetaan Optimatenttinä 11.12.2020 klo 9.00 - 16.00. Uusintatentti kevät 2021 tammikuun ja maaliskuun yleisinä uusintatenttipäivinä.
Pedagogic approaches and sustainable development
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
Student workload
Ennakkotehtävät ja verkko-opetus 3 op
Tentti 2 op
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Verkkotapaamisissa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa verkkotapaamisissa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Optimassa.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- lähiopetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 11.12.2020
Puuttuvan ennakkotehtävän / korvaamattoman poissaolon opiskelija suorittaa jakson kevään 2021 toteutuksen mukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteet
KESKEN
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
KESKEN
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön
KESKEN
Further information
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 60 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.