Foundations of Human Immunity, Nutrition and Microbiology (4 cr)
Code: 7031484-3026
General information
- Enrollment
-
02.12.2019 - 06.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Maarit Munkki-Utunen
- Course
- 7031484
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
Teema 1
- keskeisen käsitteistö
- vastustuskyky ja immunisaatio
- infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
Teema 2
- tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
- rokottamisen perusta
- eristyksen järjestäminen
Ravitsemuksen perusteet 2op
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet
Objective
Foundations of Human Immunity and Nutrition, Microbiology 4 CR IMRA
Objectives
- Students will know the meaning of immunity and the defence system.
- Students will be familiar with the knowledge base of vaccination.
- Students will know the meaning of care-related infection and the management of infection risk.
- Students will know the significance of aseptic techniques.
- Students will be familiar with nutrients and will understand the nutritional needs of and the importance of nutrients to people.
- Students will be able to assess the nutritional needs of people.
- Students will know how to apply the Finnish nutrition recommendations in the prevention and treatment of national diseases
Content
Contents
Basics of Human Immunity and Microbiology, 2 cr IMMI
- Key terminology
- Immunity and immunisation
- Management of infection risks and hygiene recommendations
- Hand hygiene, use of protective devices, safe care environment
- The most common care-related infections and the microbes causing them
Basics of Nutrition 2 crRAV1
- Nutritional needs and the roles of nutrients in the human organism
- Evaluation of the nutritional status of customers and the importance of evaluation
- The use of diets compliant with the Finnish nutrition requirements in health promotion and the prevention of national diseases
- Health challenges of different age groups
Materials
Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018) Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta kirjasta seuraavat luvut.
1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät 39-42
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro:
- Aseptiikka hoitotyössä s. 104-131
Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. 2018. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Suositus%20hoitoon%20liittyvien%20infektioiden%20torjunnasta.pdf
Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi) https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.
Teaching methods
• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi
Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä. Optima-tentti.
Pedagogic approaches and sustainable development
* Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarve ja voimavariastava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Student workload
-
Evaluation methods and criteria
IMMI:
Tentti (0-5),
Kontaktiopetus (läsnäolo, etukäteistehtävän tekeminen hyväksytysti ennen tunnille tuloa, ja aktiivinen osallistuminen),
Tehtävien hyväksytty suoritus
Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)