Skip to main content

Project Initiation and Planning (5 cr)

Code: MS00BP43-3001

General information


Enrollment
15.12.2019 - 15.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 35
Degree programmes
Master of Business Administration, Project Management
Teachers
Teppo Neuvonen
Teacher in charge
Teppo Neuvonen
Course
MS00BP43
No reservations found for realization MS00BP43-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektitoiminnan keskeiset elementit sekä niiden merkityksen
- Toimia projektipäällikön roolissa projektin valmistelu- ja suunnitteluvaiheessa
- Kuvata projektin organisoitumisen periaatteet ja siihen liittyvät roolit ja vastuut
- Osoittaa projektin toteutettavuuden ja arvioida sen kannattavuutta
- Analysoida projektin sidosryhmät sekä tunnistaa niiden tarpeet
- Määritellä projektin tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
- Johtaa tuote- ja palveluideointia
- Selostaa vaatimusmäärittelyn ja vaatimustenhallinnan merkityksen ja toteutustavat
- Määritellä projektin lopputuotoksille vaatimukset sidosryhmätarpeiden perusteella
- Osittaa, resursoida, aikatauluttaa ja budjetoida projektin
- Suunnitella projektiorganisaation toteutusvaihetta varten
- Analysoida projektin riskit ja laatia riskienhallintasuunnitelman
- Laatia projektille viestintäsuunnitelman sidosryhmäanalyysin pohjalta
- Laatia projektille laatusuunnitelman
- Laatia projektin valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentaation
Opintojakson sisältö:
- Projektijohtamisen perusteet
- Projektien toimintaympäristöt
- Projektin valmisteluvaiheen organisoituminen
- Projekti-idean kehittäminen
- Projektin toteutettavuus
- Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
- Sidosryhmäanalyysin tekeminen
- Projektin valmisteluvaiheen vaatimusmäärittely
- Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
- Projektin kokonaissuunnittelu
- Projektin vaatimusmäärittely
- Projektin ositus, aikataulutus ja resurssit
- Projektin kustannusten suunnittelu ja budjetointi
- Riskien hallinta
- Projektin laadunvarmistus
- Ostojen ja hankintojen suunnittelu
- Sidosryhmäjohtamisen ja viestinnän suunnittelu
- Projektin ohjauksen suunnittelu
Opintojakson ajoitus:
Tammikuu - Maaliskuu 2019

Objective

After completing the course, the student can
-Describe the phases in the project life cycle and understand their importance for the success of a project
-Initiate and plan a project in accordance with international project frameworks and standards
-Describe the goals and objectives for the project and define the stakeholder requirements for the project deliverables
-Prepare the project management documents for the initiation and planning phase
-Critically evaluate the success of the project initiation and planning phases
-Establish a project organization and act as a project manager in the initiation and planning phases

Content

-Fundamentals of project management and project environments
-Project organizations
-Feasibility study
-Project scope
-Stakeholder analysis and requirements management
-Project audits and review
-Project integration management
-WBS, scheduling, resources and costs
-Project risk and quality management
-Procurement planning
-Project communication plan
-Project controlling, monitoring and reporting

Materials

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Teaching methods

Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön. (Tarvittaessa sähköpostiviestintää ennen opintojen alkua)
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan ryhmän Teams-ympäristössä, jotta kysymykset ja keskustelut koko ryhmän nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku.
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
-> Asiantuntijavierailut (tarvittaessa).
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojakson etenemiseen liittyvä ryhmäviesti lähiopetusjakson jälkeen.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun (projektijohtamiseen kompetensseihin liittyvään) tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksista. Opintojakso on ensimmäinen osa projektin elinkaaren hallintaan liittyvästä 10 op:n kokonaisuudesta.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa johdettavakseen laajan harjoitustyöprojektin. Ryhmät vastaavat oman harjoitusprojektinsa valmistelusta, läpiviennistä ja dokumentoinnista siten että molemmissa projektin elinkaaren hallintaan liittyvässä opintojaksossa (Projektin valmistelu ja suunnittelu & Projektin toteutus ja päättäminen) tulee suoritettua projektin vaiheiden sisältöön liittyvä osa-alue. Tämän opintojakson ryhmätyössä keskitytään esimerkkiprojektin valmistelu ja suunnitteluvaiheeseen joten ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä.
Yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.

Student workload

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Failed (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Assessment criteria, good (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Assessment criteria, excellent (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla

Go back to top of page