Skip to main content

Nursing Philosophy and Evidence-Based Practice in the Nursing Profession (5cr)

Code: TH00BQ98-3001

General information


Enrollment
02.07.2020 - 06.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Nita Björklöf
Maika Kummel
Jari Säämänen
Outi Yrttiranta
Course
TH00BQ98

Unfortunately, no reservations were found for the realization Nursing Philosophy and Evidence-Based Practice in the Nursing Profession TH00BQ98-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia sekä lisäksi muita monikielisesti (suomi, ruotsi ja/tai englanti) toteutettavia osuuksia.
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssin sisältö: tiedonhankinnan perusteet, Turun AMK:n Finna ja sen sisältämät e-aineistot, tiedon eettinen käyttö ja viitteidenhallinta.
- ammattietiikka ja moniammatillinen vuorovaikutus

Objective

Students will
- Be familiar with the key concepts, values, ethical principles and guidelines in nursing
- Know how to apply the values and ethical principles of nursing, as well as to assess their realisation also in electronic services
- Be able to draw a line between private and professional communication roles in social media
- Understand the knowledge base of nursing
- Identify the responsibility and tasks of nurses
- Be familiar with evidence-based operations in nursing
- Know how to search for information using the most common health sciences databases
- be familiar with legislative and ethical grounds in the care of patients and clients
- be able to interact professionally in multiprofessional teams

Content

The study unit comprises 2 cr of studies offered in English and other multilingually (Finnish, Swedish and/or English) offered parts.
- Key concepts of epistemology and ethics
- The rights and self-determination of patients
- Identification and handling of ethical problems
- Ethical approach in nursing
- Nursing science as a discipline
- Evidence-based activities – concepts and bases for activities
- Key treatment recommendations
- Information seeking
- Professional ethics and multiprofessional interaction

Materials

HOFI:
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet, saatavana: https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Etiikka Hoitotyössä (toim. Leino-Kilpi H. & Välimäki M.)
- ETENE-julkaisuja 1: Terveydehuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet (ETENE 2001)
- ETENE-julkaisuja 20: Vanhuus ja hoidon etiikka (ETENE 2008)
- https://hoitotyo.wikispaces.com/Vanhusty%C3%B6n+eettiset+ohjeet
- Tieteelliset artikkelit
- Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12.
- http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
- Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta

SOTE-PLASK:

Tiedonhankinnan verkkokurssi: Tiedonhakijan oppaat (http://libguides.turkuamk.fi/) soveltuvin osin ja muut opiskeluamateriaalit - ilmoitetaan tehtävien yhteydessä Optimassa.

Teaching methods

HOFI (2 op):
• Etäopetus (Teams): Infotunti, luennot, ryhmätyö ja seminaari
Tehtävät:
- Kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin ja asiantuntija-artikkeleihin potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksia koskevan tietoperustan luomiseksi
- Ryhmätyö: Pienryhmien välinen yhteistyö yhteisen näkemyksen laajentamiseksi ja syventämiseksi kullekin pienryhmälle valittuun näkökulmaan
- omien työkokemusten tai kirjallisuudesta esiin nousevien kokemusten reflektointi potilaan tai henkilökunnan oikeuksien toteutumisesta tai niihin liittyvistä eettisistä ongelmista
- Kehitysehdotusten laatiminen potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi todetuissa ongelmatilanteissa.
- Seminaari: Ryhmäkohtaiset esitykset kunkin aiheeseen liittyen

SOTE-Plask (2 op):

Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op): itsenäinen opiskelu verkossa Optima-oppimisympäristössä

Pedagogic approaches and sustainable development

HOFI:
- Kirjallisuuskatsauksissa pääpaino kansainvälisissä artikkeleissa
- Seminaari: PowerPoint esitys keskustelun pohjaksi
- Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden kokemuksia heidän ensimmäiseltä ohjatun harjoittelun jaksoltaan ja/tai heidän aikaisempia työkokemuksiaan hoitoalalla tai kirjallisuudesta esiin nousevia kokemuksia; kokemusten ja toiminnalle kirjallisuudessa asetettujen suositusten reflektointi sen suhteen missä onnistutaan ja mitä tulisi kehittää
- Kirjallisuuskatsaus ja seminaarityö tehdään ryhmätöinä

SOTE-PLASK:

Tiedonhankinnan verkkokurssi: Itsenäinen työskentely

Student workload

HOFI:
• Etätunnit
Kirjallisuuskatsaus ja kirjallinen tuotos suositukseksi oikeuksien toteutumisesta
• Ryhmätyö ja kirjallinen tuotos täydentämään edellistä vaihetta
• Lopullinen kirjallinen työ seminaariin ja oman aiheen alustus
Yhteensä 54 h opiskelijan työtä

SOTE-PLASK:

Tiedonhankinnan verkkokurssi: noin 27 tuntia opiskelijan työtä (1 op): itsenäisesti suoritettavat tehtävät opiskelumateriaalin perusteella.

Evaluation methods and criteria

HOFI:
• Lopullinen kirjallinen tuotos: 0-5 kirjallisen työn arviointikriteeristön mukaisesti, arvosanan painoarvo 2
• Seminaariesitys: HKS/HYL

SOTE-PLASK:

Tiedonhankinnan verkkokurssi:
Tiedonhankinnan perusteet - verkkokurssi 0-5, 1/5 opintojakson arvosanasta

Further information

HOFI:
• Optima
• Office365 OneDrive ryhmätöiden työstöalustana

SOTE-PLASK:

Tiedonhankinnan verkkokurssi: Optima

Go back to top of page