Instructing and Exercising Human Movement and Functioning (5 cr)
Code: TH00BD97-3002
General information
- Enrollment
-
01.05.2020 - 13.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
31.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 48
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Terhi Pihlajaniemi
- Kati Naamanka
- Taina Vahtera
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- PFYSIS19A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS19B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PFYSIS19APFYSIS19A
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
- Small groups
- PFYSIS19A
- PFYSIS19B
- Course
- TH00BD97
realization.id
18630
realization.code
TH00BD97-3002
realization.startDate
31.08.2020
realization.endDate
31.12.2020
realization.enrollmentStart
01.05.2020
realization.enrollmentEnd
13.09.2020
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Instructing and Exercising Human Movement and Functioning
Content
Movement control as a basis for facilitation, facilitation of basic movements, exercising balance, visual, verbal, cognitive and manual instruction in practice, giving feedback in practice, taking into account the capacity of clients at different ages in instruction and exercise.
Qualifications
The student is able to explain human musculoskeltal, neural and vital organ structures and function.
The student is able to observe basic elements of human movement and functionality and recognise main strenghts and deficiencies in them.
The student is able to guide and facilitate motor learning with physiotherapeutical guidance methods.
Objective
The student is able to
• exercise client’s functioning and it’s components in directions of client oriented goals by utilizing and applying different instructions methods and exercises,
• carry out the therapeutic exercise safely taking into account the client’s environment,
• evaluate the implementing of therapeutic exercise and if necessary change instruction and implementing plan.
Evaluation methods and criteria
Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä. Näistä käytössä myös vertaisarviointilomake.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5
Kirjallisten tuotosten taso: + / - 0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Tuntiaktiivisuus: + / -0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Evaluation scale
H-5
Student workload
Case-tehtävien työstäminen, esittäminen lähitunneilla.
realization.grade0Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)
realization.grade1Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.
realization.grade3Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.
realization.grade5Description
ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalineniikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.
Content scheduling
Viikon 37 lähitunteihin mennessä itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävä (kts.kohdassa oppimistehtävä It's Learning -alustalla.)
Vko37 Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-tapausten ratkaisemistyöskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.
37 Opiskelijat: case 1 työstö. "Tasapainon havainnointi, ft-analyysi ja harjoittaminen"
Vko 37 A ja B erikseen 2x 45min. Teoreettinen perustelu, demonstraatiot ja simulaatiot:
Tasapainon harjoittaminen fysioterapiassa case-esimerkkien kautta.
Vko 38 Teoriaa ja tasapainon harjoittaminen demonstraatioin ja simulaatioin.
Vko 39 case 2) vuoteella asennon korjaaminen selinmakuuasennossa ylöspäin (kohti pää-päätyä)
Vko 41-42case 3) istumasta seisomaannousu ja istuen asennon muuttaminen kankkukävelyllä.
Vko 42 case 4) istuen tavaran poimiminen lattialta: koko keho huomioidaan
Vko 44 case 5) lattialta istuma-asennosta seisomaan nousu ei-toispolviseisonnan kautta
Vko 44 case 6) Lattialta istuma-asennon kautta seisomaan nousu toispolviseisonnan kautta
Vko 45 case 7) Toispolviseisonnan kautta “kyykistyminen” alas lattialle ja ylösnousu
Vko 46 case 8) kävely ja siihen liittyen pystyasennossa tapahtuva fysioterapeuttinen ohjaaminen ja harjoittaminen
vko 47-48 Kertaustunnit
Vko 49 Teoria ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
20
realization.maxSeats
48
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22602
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean