Skip to main content

LEAN -thinking and Quality Management (5cr)

Code: 5011165-3001

General information


Enrollment
02.07.2020 - 15.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Janne Siivonen
Groups
PAUTOS18K
PAUTOS18K
Course
5011165

Unfortunately, no reservations were found for the realization LEAN -thinking and Quality Management 5011165-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Objective

LEAN on prosessijohtamisen filosofia, jossa yritystä ja toimitusketjua tarkastellaan kokonaisuutena. LEAN-periaatteet soveltuvat niin tuotanto- kuin palveluyritysten toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- LEAN-ajattelun perusteet

- hallitsee tärkeimmät LEAN-työkalut ja –menetelmät

- hyödyntää LEAN-ajatteluun liittyviä keskeisiä työkaluja päivittäisjohtamisessa sekä organisaatioiden kehittämistoiminnassa

- tulkita arvovirtakuvausta

- hahmottaa LEAN-ajattelun hyödyntämismahdollisuudet niin kuljetus- ja varastoalan toiminnassa kuin myös laajemmin koko toimitusketjun hallinnassa

- kertoa laatutyön keskeiset käsitteet ja viitekehykset

- hahmottaa mitä organisaation laadunhallintajärjestelmä sisältää ja kuinka se pääpiirteissään tulisi rakentaa

- kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet

- kuvata laatuauditoinnin menettelytavat

- suunnitella toimintaa jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti

Content

- LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
- LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. - 5S-tekniikka
- Toiminnallinen hukka, 7+1 hukkaa
- Ongelmanratkaisu, juurisyyt, 5 x Miksi-analyysi
- Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping)
- Imuohjaus / Kanban / JIT
- Visuaalinen ohjaus, seinätaulut ja ideoiden jatkuva kerääminen

- Laadun merkitys
- Laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja OHSAS 1800
- Laadun jatkuva kehittäminen
- Tilastollinen laadunohjaus
- Riskikartoitus, ennaltaehkäisevä laadun hallinta
- Auditointi
- Laatu logistiikka-alalla
- Toimitusketjun turvallisuus

Go back to top of page