Social Welfare, Everyday Life and Society (5 cr)
Code: 7081272-3015
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 14.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 30.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Heidi Ristseppä
- Heli Virjonen
- Susanna Virta
- Janina Luoto
- Course
- 7081272
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus Zoomissa keväällä 2021:
Jakson sisältö jakautuu
1. PBL (Problem-based Learning, pienryhmissä tapahtuva ongelmaperustainen oppiminen) -työskentelyyn
2. Lähiopetukseen osallistumiseen
3. Teoreettisen oppimispäiväkirjan työstämiseen (palautus 5.4.2021 tai 5.5.2021)
********************************************************************************************
Luento-opetus:
to 4.3 klo 8.15 - 9.45 Jakson aloitus; Suomi kautta aikojen -tehtävän ohjeistus; teoreettisen oppimispäiväkirjan ohjeistus, (HR)
to 4.3 klo 10-15.45 luento: Köyhyys, syrjäyttäminen ja syrjäytyminen, huono-osaisuuden määrittely ja sosiaaliset ongelmat (HR)
Heidin kaikkien luentojen ja PBL:ryhmien zoom linkki:
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61568544429
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
to 11.3 klo 8.15-11.30 Hyvinvointiteoriat (SV)
to 11.3 Klo 12.30-15.45 Arjen käsite ja merkitys sosiaalialan työssä (HR)
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
to 18.3 klo 8.15-11.30 luento: Hyvinvointivaltion tehtävät, terveyserot (SV)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
to 25.3 klo 8.15-11.30 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentumisen perusteet , hyvinvointivaltiomallit(SV)
""""""""""""""""""""""""""""""""""""
pe 26.3 klo 12.30-15.45 Kestävä kehitys (HR)
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
PBL -opetus:
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
1.työskentelykerta ryhmät 1-4 pe 5.3.2021 klo 8.15-9.45, ryhmät 5-8 klo 10-11.30
2.työskentellykerta ryhmät 1-4 pe 12.3 klo 8.15-9.45, ryhmät 5-8 klo 10-11.30
3.työskentelykerta ryhmät 1-4 pe 19.3 klo 8.15-9.45, ryhmät 5-8 klo 10-11.30
pe 26.3. klo 8.15-11:30 PBL / Suomi kautta aikojen -esitykset kahdessa ryhmässä, kaikki ryhmäläiset paikalla koko ajan!(HR,SV,HV,JL)
******************************************************************************************
•Opiskellaan PBL-ryhmissä. Työskennellään samoissa ryhmissä kuin ensimmäisellä jaksolla, saman ohjaavan opettajan johdolla.• Ryhmäjako 1=Helin ryhmä, 2=Janinan ryhmä, 3=Heidin ryhmä, 4= Susannan ryhmä, 5= Helin ryhmä, 6= Janinan ryhmä, 7= Heidin ryhmä ja 8 = Susannan ryhmä
•Kaikki ryhmät kokoontuvat kolme kertaa 1,5 h kerrallaan sekä kaikille yhteinen purkupäivä 4h Purku/esityspäivän on 26.3 Ryhmät 1,2 ,3,4 esittävät työnsä Heidin ja Susannan ohjauksessa ja ryhmät 5,6,7,8 toimivat Helin ja Janinan kanssa. Osallistuminen ryhmiin on pakollista.
******************************************************************************************
Huom! Muutokset mahdollisia.
Objective
Student
- understands the functioning and tasks of the welfare society
- understands the range of citizens’ welfare and social problems
Content
Content
- changes in the welfare society, everyday life and societies
- welfare theories
- social problems, deprivation, exclusion
Materials
Oppimistehtävissä käytettävää lähdemateriaalia:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki:Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet
Exam schedules
Oppimispäiväkirjan palautus 5.4/5.5.2021. Näiden jälkeen palautus siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Completion alternatives
Verkkoopetus 1 op
PBL-työskentely 1,5 op
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2,5 op
Student workload
Verkkoopetus 1 op
PBL-työskentely 1,5 op
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2,5 op
Evaluation methods and criteria
Teoreettinen oppimispäiväkirja hyl-K5
Failed (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Assessment criteria, good (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.