Jazz Dance IIb (3 cr)
Code: 2011351-3002
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 29.02.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2020 - 29.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 8
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
- Teachers
- Katja Korpi
- Course
- 2011351
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka -ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa. Tämän lisäksi opiskelijat tuottavat omaa liikemateriaalia ja tanssiharjoitteita, sekä harjoittelevat omien sarjojen ja kompositioiden luomista ja opettamista kanssaopiskelijoille.
Opintojakson teemoina ovat: jazztanssin lahikohtainen tanssitekniikka, voima suhteessa venyvyyteen, liikelaadut ja aksentit, maadoittuminen/kannatus, napakkuus ja nopeus liikkeessä, selän ja keskustan käyttäminen apuna liikkeessä, hallittu liike/päästäminen, liikkeen virtaaminen läpi koko kehon, isolaatio eri kehonosissa, tiputuksen, rentouden ja bouncen löytäminen kehoon, lantion painon hahmottaminen ja käyttäminen apuna liikkumisessa, lattiatekniikka, rytmitaju ja musikaalisuus, tanssillisuus, ilmaisu ja oma tanssijuus, isot piruetit ja hypyt, ammattimainen opiskelu ja vastuun ottaminen tanssitunneilla, oman oppimisen työstäminen ja pohtiminen, kokonaisuuksien hahmottaminen, itsearviointi ja reflektio.
Jazztanssin IIb -opintojakso toteutetaan toisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
Objective
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Content
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Materials
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.
Teaching methods
Opetus on lähiopetusta.
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, henkilökohtaisesta työskentelystä ja itsearvioinnista.
Evaluation methods and criteria
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Failed (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää
Further information
Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.