Bachelor's Thesis (25cr)
Code: 2011483-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2019 - 31.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 25 cr
- Local portion
- 23 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 16
- Teachers
- Marja Susi
- Ari Ahlholm
- Mervi Rankila-Källström
- Minna Haapasalo
- Course
- 2011483
Unfortunately, no reservations were found for the realization Bachelor's Thesis 2011483-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija tuottaa, arvioi ja soveltaa teatterialan tietoa, kokemusta ja tutkimusta osana taiteellista ja kasvatuksellista toimintaansa. Opiskelija kokee taiteellisen ja kasvatuksellisen toimintansa vaikutuksen ja pystyy kantamaan vastuun toiminnastaan. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti opinnäytetyökokonaisuuden. Opinnäytetyö voi olla pedagoginen projekti, esityksen ohjaaminen tai muu opiskelijan opinnäytetyöksi ehdottama projekti sijoittuen opintojen loppuvaiheeseen. Opinnäytetyö voi toteutua työelämäyhteydessä ja/tai hanketoiminnassa. Opiskelija syventää, harjoittaa ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan ennen työelämään tai jatko-opintoihin sijoittumista.
Kirjallisen opinnäytetyön prosessi aloitetaan kolmannen opintovuoden keväällä. Kirjallisen opinnäytetyön osa valmistuu maaliskuussa 2020. Esittelyseminaarit ovat 17. ja 18.3.2020.
Taiteellinen opinnäytetyön osa valmistuu opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Työ alkaa aiesuunnitelman kirjoittamisella, jonka hyväksymisen jälkeen opiskelija saa ohjaavan opettajan. Ohjaajan kanssa vuorovaikutuksessa työn tuotannollinen ja taiteellinen prosessi viedään läpi opiskelijan suunnitteleman aikataulun mukaisesti.
Objective
The student can bring forth, evaluate and apply information fromtheatre research,theatre performance and her/his own experience in theatre and performing arts in general as basis for her/his artistic and educational pursuits toward final thesis. S/he understands the connection of her/his actions as an artist and art educator to social environment and well being.
Content
Thesis work offers an opportunity to deepen student’s interest intheatre performance and education prior to employment or further education placement. The student can suggest innovative and imaginative thesis frame work. Typical formats have been a pedagogical project or an artistic achievement. However, even the practical thesis work should always include a written component.
Teaching methods
Projektioppiminen, tiimioppiminen, itsenäinen työ.
Student workload
Kirjallisen opinnäytetyön osan prosessin osatehtävät löytyvät optimasta.
Taiteelliseen työhön kuuluu:
- aiesuunnitelman ja tuotantosuunnitelman sekä visuaalisen suunnitelman palautus.
- Ohjauspalaverit ohjaavan opettajan kanssa, tuotantopalaveri tuotannon henkilökunnan kanssa.
- Taiteellistuotannolliseen prosessin suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät tehtävät.
- Arviointipalaveri ohjaavan opettajan sekä työn toisen arvioijan kanssa.
Evaluation methods and criteria
Kirjallinen opinnäytetyön osa: kirjaoittamisen prosessi, vuorovaikutustilanteisiin osallistuminen, valmis työ.
Taiteellinen opinnäytetyön osa: tuotannollinen työprosessi, taiteellinen työprosessi, lopputulos/esitys sekä itsereflehtio-/analyysitaidot:
- Tuotannollisen prosessin suunnittelu ja toteutus (työryhmän kokoaminen, aikataulutus, viestintä)
- Taiteellisen prosessin suunnittelu ja toteutus (aiheen ja työtavan valinta, oman havainnon ja idean toteuttaminen)
- Osaamisen kehittäminen (osaamisen laajentaminen ja syventäminen)
- Oman työn arviointi ja reflektointi (miten näkee oman työnsä, sen ansiot ja haasteet)
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
- käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
- hallitsee oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä
- valitsee tavoitteisiin osittain sopivia (työskentely) menetelmiä.
- lopputulos (esim. esitys tai opetusprosessi) vastaa vain osin asetettuun tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen (esim. oppiminen)
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti, kuuntelee, esittää eteenpäin vieviä kysymyksiä ja perustelee omia näkemyksiä, vaikka toiminnassa on puutteita
- esittää työsuunnitelman
- hankkii ja hyödyntää asiantuntija-apua (esim. ohjaavan opettaja) prosessin kannalta vain kaikkein olennaisimmissa vaiheissa
- viestii puhuen ja kirjoittaen eri vaiheissa suunnitellusti, mutta suunnitelma ja presentointi on niukkaa tai puutteellista
- lopputuloksesta (esim. esitys) on tiedotettu ohjeistetuilla tavoilla joskin niukasti tai puutteellisesti
arvioi puutteellisesti oman toiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta
- noudattaa teatterialan ammattieettisiä ohjeita, tapoja ja käytäntöä kaikkein keskeisimmiltä osin
- Työskentelyprosessissa tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti
- määritellyllä tehtävällä ja tavoitteella on kytkös tekijä osaamiseen, ja työ tukee tekijän kehittymistä ainakin joiltakin osin, vaikkakin kytkös voisi olla selkeämpi
Assessment criteria, good (3-4)
- yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua osaamistaan luovasti työskentelyssään
- analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa
- soveltaa esittävän taiteen keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, käytetyt menetelmät ovat perusteltuja
- toimii tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti yhteistyössä tarpeellisten yhteistyökumppaneiden kanssa
- muuttaa tarvittaessa työskentelysuunnitelmaa tilanteen edellyttämällä tavalla ja tarttuu prosessin edetessä esiin nousseisiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin
- viestinnässä ja työskentelyssä ottaa huomioon viestinnän luonteen, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat
- käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla työstä viestittäessä
arvioi perustellen työnsä luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta
- kehittää osaamistaan eettisten periaatteiden mukaisesti
- ratkaisee toimintaan, sen dokumentointiin ja siitä viestimiseen liittyvät haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti
- työtavat ja tavoitteet perustuvat (toimeksiantajan, työyhteisön tai kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti
- lopputulos tai tuotos tuo esiin ideoita, ratkaisuja ja tuloksia, jotka vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn ja jotka perustellaan.
- työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
- työskentelee prosessissa perustellusti ja olennaisiin asioihin keskittyen.
- lopputulos tai tuotos on käyttökelpoinen.
- valitsee työn tavoitteet ja työtavat liittyen omaan ammatilliseen kehittymiseen, ja perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
Assessment criteria, excellent (5)
- tuottaa yhteistyössä muiden kanssa uutta esittävän taiteen sisältöä, tietämystä ja/tai toimintatapoja
- yhdistelee ja hyödyntää tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien ratkaisujen kehittämistä
uudistaa alan ammatillisia käytänteitä, menetelmiä ja/tai tietopohjaa
- työskentelee suunnitelmallisesti rakentaen ja ylläpitäen suhteita alalla toimiviin henkilöihin yhteistyöverkostoissa
- viestinnässä ja työskentelyssä ottaa huomioon viestinnän luonteen, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat sekä viestii puhuen ja kirjoittaen havainnollisesti ja asiantuntevasti
- soveltaa tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla työstä viestittäessä
- toimii rakentavasti (monialaisissa, monikulttuurisissa ja/tai kansainvälisissä) verkostoissa.
- arvioi perustellen ja kriittisesti toiminnan (prosessi ja lopputulos) luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta
- reflektoi työprosessiin ja lopputulokseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaisee ne perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita
- työn aihe, tavoitteisto ja/tai tuotos ovat omassa toimintaympäristössään uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen
- työ perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti
- työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja tilanteissa ilmenevät tarpeet
- lopputulos tai tuotos on käyttö- ja sovelluskelpoinen – innovatiivinen
- työskentelee itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti omaa ja työryhmän työskentelyä johtaen ja tukien