Skip to main content

Foundations of Human Immunity, Nutrition and Microbiology (4cr)

Code: 7031484-3038

General information


Enrollment
02.07.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Sofia Ahtineva
Johanna Kurtti
Course
7031484

Unfortunately, no reservations were found for the realization Foundations of Human Immunity, Nutrition and Microbiology 7031484-3038. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
Teema 1
- keskeisen käsitteistö
- vastustuskyky ja immunisaatio
- infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö

Teema 2
- tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
- rokottamisen perusta
- eristyksen järjestäminen


Ravitsemuksen perusteet 2op RAV1
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet

Objective

Foundations of Human Immunity and Nutrition, Microbiology 4 CR IMRA
Objectives
- Students will know the meaning of immunity and the defence system.
- Students will be familiar with the knowledge base of vaccination.
- Students will know the meaning of care-related infection and the management of infection risk.
- Students will know the significance of aseptic techniques.
- Students will be familiar with nutrients and will understand the nutritional needs of and the importance of nutrients to people.
- Students will be able to assess the nutritional needs of people.
- Students will know how to apply the Finnish nutrition recommendations in the prevention and treatment of national diseases

Content

Contents
Basics of Human Immunity and Microbiology, 2 cr IMMI
- Key terminology
- Immunity and immunisation
- Management of infection risks and hygiene recommendations
- Hand hygiene, use of protective devices, safe care environment
- The most common care-related infections and the microbes causing them
Basics of Nutrition 2 crRAV1
- Nutritional needs and the roles of nutrients in the human organism
- Evaluation of the nutritional status of customers and the importance of evaluation
- The use of diets compliant with the Finnish nutrition requirements in health promotion and the prevention of national diseases
- Health challenges of different age groups

Materials

Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018) Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta kirjasta seuraavat luvut.

1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät 39-42
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77 (tietojen analysointi asti)

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro:
- Aseptiikka hoitotyössä s. 104-131

Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. 2018. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Suositus%20hoitoon%20liittyvien%20infektioiden%20torjunnasta.pdf

Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi) https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä etäopetustunnilla.

Teaching methods

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana etäopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogic approaches and sustainable development

* Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarve ja voimavariastava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Student workload

-

Evaluation methods and criteria

IMMI:
HYV/HYL etukäteistehtävät
HYL_K5 Kontaktiopetus (läsnäolo, etukäteistehtävän tekeminen hyväksytysti ennen tunnille tuloa ja aktiivinen osallistuminen)
Tentti (0-5)


Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)

Go back to top of page