Multicultural Work and Community Work (5 cr)
Code: 7081243-3007
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 18.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.01.2021 - 18.02.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Maija-Liisa Aronpää
- Sirppa Kinos
- Course
- 7081243
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso sisältää viikkotehtäviä (3 op) ja ryhmissä toteutettavan alueanalyysin (2 op). Viikkotehtävien teemat ovat:
1. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen.
2. Työmenetelmiä: Sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö.
3. Vaikuttamistyö.
Viikkotehtävät käynnistetään torstaisin, jolloin on myös niihin liittyviä luentoja.
14.1.2020 klo 10-12 Orientaatio jaksoon (SK, MLA), klo 12-16 Aluetyö. Alueanalyysien käynnistys (SK, MLA)
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61540823717?from=addon
21.1.2020 klo 8-14 Alueanalyysit / aluekävelyt (pienryhmät työskentelevät itsenäisesti)
28.1.2020 klo 10-14 (SK) Teeman 1. käynnistys. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen. Viikkotehtävät. Asiantuntijaluento klo 10-11 Aino Ukkola, Sopu-hanke: Kunniaan liittyvä väkivalta ja sen ehkäisy. Asiantuntijaluento klo 12.30-13.30 Seta ry: Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työ. TOTEUTUU VERKOSSA, TEAMS-LINKKI LÄHETETTY KALENTERIKUTSUNA JAKSOLLE ILMOITTAUTUNEILLE.
4.2.2020 klo 8.15 -10 (SK) Teeman 2. käynnistys. Työmenetelmiä: Sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö. Viikkotehtävät. Luento sosiokulttuurisesta innostamisesta (SK). Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62929176694?from=addon
11.2.2020 klo 8.15-10 (MLA) Teeman 3. käynnistys. Vaikuttamistyö. Viikkotehtävät. Luento vaikuttamistyöstä (MLA). TEams-linkki lähetetty kaikille ilmoittautuneille kalenterikutsuna.
18.2.2020 klo 10-14 Alueanalyysien esitykset (SK, M-LA). Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66758462884?from=addon
Objective
Student
- is able to participate in societal influencing with clients and other collaboration partners
- is able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understands cultural differences and is able to cooperate in multicultural settings
- is able to counsel groups professionally
Competence objectives of study unit
Students
- are able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understand cultural differences and take them into account in client work
- are able to participate in international communication and interaction
- are able to support participation of citizens and to take part in societal influencing together with clients and other social partners.
Content
Content
- sociocultural work
- regional work
- networking
- gender sensitivity
- counselling of groups
- societal influencing
- immigrant work
- employment services
Materials
Alueanalyysiin liittyvä kirjallinen materiaali ilmoitetaan tehtävän ohjeistuksessa.
Viikkotehtäviin liittyvät e-julkaisut ilmoitetaan viikkotehtävien yhteydessä.
Teaching methods
Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakson alkaessa oppimistehtävä (alueanalyysi) ohjeistetaan verkkotapaamisessa. Kaikkien mukanaolo välttämätön. Kirjallinen ohjeistus löytyy jakson alkaessa myös Optimasta. Pienryhmät laativat alueanalyysistä esityksen (18.2.21) ja kirjallisen raportin. Raportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 19.2.21, 2. palautuspäivä 5.3.21 ja 3. palautuspäivä 6.4.21.
Opiskelijat suorittavat opintojakson aikana itsenäisesti myös 3 viikkotehtävää, joiden kunkin tekemiseen aikaa on viikko. Tehtävät voi myös tehdä omaa tahtiaan, mutta kaikki on syytä olla palautettuna 19.2.21. Seuraavat palautuspäivät ks. raportin palautuspäivät.
Evaluation methods and criteria
Viikkotehtävät(3op) hyväksytty/ täydennettävä.
Alueanalyysi (2op) T1-K5/hylätty.
Failed (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Further information
Korona-viruksen takia opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostiinsa ja kalenterikutsuna linkit verkkotapaamisiin viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä.