Counselling and Support for Adult Clients (5 cr)
Code: 7081241-3010
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 22.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.01.2021 - 18.02.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Noora Kumpulainen
- Sirppa Kinos
- Meeri Rusi
- Course
- 7081241
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
14.1.2021 8.15-8.45 Jakson aloitus. Meeri Rusi
9.00-11.30 Finfami Kysy Nuorelta. Outi Arvola
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62929098998?from=addon
12.30-15.45 Meeri Rusi. Jakson tehtävä. Sosiaaliohjaus ja ammatillisuus, ohjaaminen. Asiakastyön menetelmät.
21.1.2021 8.15-11.30 Sirppa Kinos. Asiakastyö ja ohjaaminen, ennakkotehtävä ja testi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/68553503979?from=addon
12.30-15.45 Meeri Rusi. Rikosseuraamus ja päihteet Teams linkki kalenterikutsuna
28.1.2021 8.15-11.30 Noora Kumpulainen. Simulaatio 1 - Ryhmä A klo 8.15- 9.45 ja Ryhmä B klo 10.00 -11.30 https://turkuamk.zoom.us/j/65069525651?from=addon
12.30-15.45 Elämänkaaren vaiheet / Noora Kumpulainen: https://turkuamk.zoom.us/j/67904333479?from=addon
4.2.2021 8.15-11.30 Meeri Rusi. Simulaatio 2.Teams linkki kalenterikutsuna
12.30-15.45 Noora Kumpulainen. Mielenterveys ja kriisityö. Yhdessä Psostk20 ryhmän kanssa.
https://turkuamk.zoom.us/j/66252787502?from=addon
11.2.2021 8.15-11.30 Sirppa Kinos. Simulaatio 3.
12.30--15.45 Sirppa Kinos Seniorityö
18.2.2021 8.15-11.30 Meeri Rusi. Simulaatio 4. Teams linkki kalenterikutsuna
12.30-14.00 Tentti Optimassa. Sen jälkeen sähköinen palautekysely Optimassa.
Objective
Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults
Content
Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors
Materials
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Teaching methods
yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen
Exam schedules
18.2.21
Tenttimateriaalina kirjat ja lähiopiskelumateriaali.
Uusintatentit 25.3.21 klo 16 ja 27.5.21 klo 16. Uusintatentti 11.6.21 klo 10-11.30 Optimassa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Completion alternatives
-
Student workload
Oppimistehtävän ohje löytyy Optimasta opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 4.2.2021
Toinen ja kolmas palautuspäivä 30.5.2021 ja 30.8.2021
Evaluation methods and criteria
Verkkoluennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite ja hyväksytysti suoritettu ennakkotesti.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.
Failed (0)
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.
Further information
Ennakkotehtävä simulaatioharjoitusta varten: Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42). Tunneilla 21.1. suoritetaan tähän materiaaliin perustuva testi (15 oikein - väärin -väittämää), josta tulee saada vähintään 10 oikein, jotta voit osallistua simulaatioharjoitukseen.