Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3013
General information
- Enrollment
- 02.11.2020 - 19.04.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.03.2021 - 17.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ilkka Uusitalo
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija valmistautuu lähiopetukseen tekemällä ja palauttamalla ennakkotehtävän, ks. Optima.
6.4. klo 9.00 - 15.00 jakson aloitus, minä kasvattajana A + B / LN, SV, IU
12.4. klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
13.4. klo 9-11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
19.4 klo 9- 11.30 A lastensuojelu, 12.30 -15.00 kasvatustyö
20.4 klo 9- 11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
26.4 klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
27.4 klo 9 - 11.30 B kasvatustyö, 12.30- 15.00 lastensuojelu
3.5 klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
4.5 klo 9 - 11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
10.5 klo 9-15 opintojakson kertaus, video ja pienryhmätyöskentely / A + B yhdessä / LN, SV, IU
11.5 tentti
Jakson uusintatentti on 22.9.2021. Ilmoittaudu tenttiin Laura Närville sähköpostilla.
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ:
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 3 op
Exam schedules
Jaksotentti 11.5.2021.
Uusintatentti yksilötenttinä syksy 2021 uusintapäivinä. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan jakson vastuuopettaja Laura Närvi.
Evaluation methods and criteria
Ennakkotehtävien palautus viimeistään 18.5.2021. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtäviä 18.5.2021 mennessä, hän tekee vastaavat tehtävät syksyn 2021 toteutuksen (Psostk21) mukaisesti.