Skip to main content

Upbringing and Child Welfare (5 cr)

Code: 7081242-3013

General information


Enrollment
02.11.2020 - 19.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.03.2021 - 17.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ilkka Uusitalo
Laura Närvi
Susanna Virta
Course
7081242
No reservations found for realization 7081242-3013!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija valmistautuu lähiopetukseen tekemällä ja palauttamalla ennakkotehtävän, ks. Optima.
6.4. klo 9.00 - 15.00 jakson aloitus, minä kasvattajana A + B / LN, SV, IU
12.4. klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
13.4. klo 9-11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
19.4 klo 9- 11.30 A lastensuojelu, 12.30 -15.00 kasvatustyö
20.4 klo 9- 11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
26.4 klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
27.4 klo 9 - 11.30 B kasvatustyö, 12.30- 15.00 lastensuojelu
3.5 klo 9-11.30 A kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
4.5 klo 9 - 11.30 B kasvatustyö, 12.30-15.00 lastensuojelu
10.5 klo 9-15 opintojakson kertaus, video ja pienryhmätyöskentely / A + B yhdessä / LN, SV, IU
11.5 tentti
Jakson uusintatentti on 22.9.2021. Ilmoittaudu tenttiin Laura Närville sähköpostilla.

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf

- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).

KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ:
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Teaching methods

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 3 op

Exam schedules

Jaksotentti 11.5.2021.
Uusintatentti yksilötenttinä syksy 2021 uusintapäivinä. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan jakson vastuuopettaja Laura Närvi.

Evaluation methods and criteria

Ennakkotehtävien palautus viimeistään 18.5.2021. Ellei opiskelija palauta ennakkotehtäviä 18.5.2021 mennessä, hän tekee vastaavat tehtävät syksyn 2021 toteutuksen (Psostk21) mukaisesti.

Go back to top of page