Skip to main content

Cell and Molecular Biology (2 cr)

Code: TH00BT66-3001

General information


Enrollment
02.12.2020 - 12.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Marko Björn
Course
TH00BT66
No reservations found for realization TH00BT66-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija tietää perimän ja sen muodostumisen. Opiskelija tietää elimistön immuunijärjestelmän toiminnan ja sen osatekijät sekä immuunijärjestelmän tavallisimmat puutos- ja häiriötilat. Opiskelija osaa kliinisten laboratoriotutkimusten perustana olevat elimistön biokemialliset reaktiot.

Sisältö:
- immuunijärjestelmä
- luonnollinen ja hankittu immuniteetti
- puolustusvaste
- sellulaaristen ja liukoisten tekijöiden rakenne, toiminta ja säätely
- puolustuslinjan solutyypit
- eläinsolun, kasvisolun ja bakteerin rakenne
- solun organellit ja niiden tehtävät
- makromolekyylit ja perimäaines

Objective

Student understand the basics of cell and molecular biology and the most important cell biology events. The student knows the conformation and function of cells, cell organs, cell division and intercellular communication, enzymes and energy metabolism, and protein synthesis. The student knows the biochemical reactions of the body that underlie clinical laboratory tests.

Content

- conformation of the animal cell, the plant cell and the bacterium
- cellular organelles and their functions
- transport of proteins
- macromolecules and genetic material

Materials

-Watson, J.D, Hopkins N.H, Roberts J.W, Steiz J.A, Weiner A,M(The latest version). Molecular biology of the gene. Micklos, D., Freyer, G. & Crotty, D. 2002. DNA Science A first Course, second edition, New York,Cold Spring Harbor Laboratory Press.
-Kreuzer, H & Massey, A. 2008. Molecular Biology and Biotechnology, third edition, A Guide for Teachers, Washington, USA.
Alberts et al. 2015. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, Taylor & Francis Group. USA. 6th edition. (tai 5. painos))

Teaching methods

E-oppiminen, itsenäiset tehtävät.

Exam schedules

Opintojaksolla on yksi koe, jonka avulla muodostuu arvosana.Puolikas ei automaattisesti korotu ylöspäin, esim. 3,5 voi olla joko H3 tai H4.Opiskelija täyttää kokeen yhteydessä itsearvioinnin. Mikäli opiskelijan ja opettajan arvioinnit ovat keskenään ristiriidassa, käydään arviointikeskustelu, jolla pyritään löytämään yhteinen ymmärrys.
Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi:
• Verkkotehtävät, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta. Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta.Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojaksontoteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opintojaksopalaute kerätään sähköisellä lomakkeella opintojakson päätteeksi. Opintojaksopalautteet käsitellään koulutuskohtaisissakokouksissa lukukauden päättyessä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.

Student workload

1,0 op =27 tuntia

Teoriaa(2,0 op): 5 x 4 h opetussessioita ja 2 tunnin tentti

Kokonaistuntimäärä: 54 tuntia

Failed (0)

Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Assessment criteria, good (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Assessment criteria, excellent (5)

Tieto ja tiedon hankinta:• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekäottaen tilanteen huomioon,• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Go back to top of page