Project Management (5 cr)
Code: 3191058-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 07.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 70
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Business Development
- Master of Engineering, Technology Competence Management
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso on tarkoitettu YAMK -opiskelijoille, ensisijaisesti YLIKES ja YTEJOS- ryhmien opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ItsLearning oppimisalustalla. Kurssi alkaa Ennakkotehtävällä, joka tulee saataville oppimisalustalle 15.1.2021. Ennakkotehtävä TÄYTYY palauttaa oppimisalustalle viimeistään 29.1.2021.
Opintojakso koostuu erilaista Teemoista ja niihin liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä, jotka on aikataulutettu. Aikataulua pitää noudattaa. Teemoja esitteleviä webinaareja pidetään seuraavina päivinä klo 16–18: ke 3.2., ke 17.2., ke 3.3. ja ma 22.3, kts. tarkemmin Lukkarista. Webinaarivideot tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten. Opintojakso on aikataulutettu ja on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja yksilö- ja ryhmätöissä.
Opintojakso keskittyy projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja -käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projektikehyksessä, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan.
Objective
After completing the course the student
- is able to identify different project types and environments, management and implementation
models
- knows project lifetime phases from initialization, planning to execution, management, assessment
and closing
- knows international project management frameworks, standards and certifications
- is familiar with program and portfolio management
- understands projects in different business environments
- have general project knowledge and is able to pass PMAF project certification
Content
Core content:
- project process phases: initialization, planning, execution, monitoring and control and closing
- international project management frameworks: IPMA, PMI, ISO, competence areas, certifications
- different project management and implementation models, agile methods
- program and portfolio management, linkage to organization strategy and business
Materials
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Cynthia Stackpole Snyder (2013), A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki,
http://pbgroup.tkk.fi/en/, (ISBN 978-952-92-8534-1)
Risto Pelin (2011), Projektihallinnan käsikirja, ISBN 9789526720111
Kai Ruuska (2013), Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla.
Teaching methods
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista, yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinnista.
Exam schedules
Hyväksytysti suoritettu PMAF sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmässä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi.
Student workload
Webinaarit 8 h,
Yksilötehtävät, 3x 17= 51 h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 3x 25= 75 h
Yhteensä 134 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Evaluation methods and criteria
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona.
Failed (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia.
Further information
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, mm. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera