Future operating environments (5cr)
Code: 2151002-3002
General information
- Enrollment
- 03.08.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2019 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Unfortunately, no reservations were found for the realization Future operating environments 2151002-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Ajankohtaiset keskustelut ja kehityskulut median, taiteen ja kulttuurin kentällä
• Tulevaisuudentutkimus tiedonalana
• Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja menetelmät
• Tulevaisuuden ennakoinnin prosessi ja työkalut
• Tulevaisuuden ennakoinnin merkitys liiketoiminnassa
_______________________________________________________
Tarkempi ajoitus lähijaksoittain jäsennettynä:
Syyskuu (ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle):
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot
Lokakuun lähijakso (2 h tapaaminen)
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot (ennakkotehtävän purku)
• Yhteiskunnallisten megatrendien vaikutus omaan alaan ja ammatilliseen toimintaan
• Lukupiiritehtävän ohjeistaminen
Marraskuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Lukupiirin purku (pienryhmissä keskustelu ja yhteisen mindmapin kokoaminen ja esittely koko ryhmälle)
• Alustus tulevaisuusskenaariotyöskentelystä ja ohjeistus henkilökohtaiset tulevaisuusskenaariot -tehtävään
Joulukuun lähijakso (koko päivä):
• Seminaari media-, taide- ja kulttuurialan tulevaisuudesta (ti 3.12. klo 9–16)
Tammikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden työelämä
Helmikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden ennakoinnin lähtökohdat ja menetelmät (vieraileva opettaja)
Maaliskuun lähijakso (koko päivä):
• Tulevaisuuspaja ti 3.3. klo 10–17
Maalis-huhtikuu (lopputehtävä):
• Tulevaisuusajattelun ja -tiedon hyödyntäminen omassa ammatillisessa toiminnassa
Objective
After completing this course, the students will be able to
- analyse and anticipate changes in the operating environment and future developments using the concepts and methods of futures studies
- envision new business opportunities in the changing operating environment utilizing the competences of a multidisciplinary team
- apply insights and methods of futures studies in a useful manner in the thesis project and other development work
Content
- Topical discussions and developments in the field of media, art and culture
- Futures studies as an academic discipline
- Key concepts and methods in futures studies
- Foresight processes and tools
- The significance of foresight in business
Materials
Ohjeistettu Optimassa
Teaching methods
Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä, ohjaavien opettajien alustuksia sekä vierailuluentoja. Lisäksi ohjelmassa on ajankohtaiseen tulevaisuusteemaan liittyvä seminaaripäivä sekä tulevaisuuspajatyöskentelyä. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä keskustellen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Monialaisuutta lisää työskentely useimmissa lähitapaamisissa yhdessä Taiteen uuden kontekstit -koulutuksen opiskelijaryhmän kanssa. Opintojaksoon liittyy myös media/taide/kulttuurialan kansainvälisiin megatrendeihin ja tulevaisuusvisioihin tutustumista. Opintojaksolla ratkottavat tulevaisuuteen liittyvät kysymykset kytkeytyvät todellisiin työelämän haasteisiin.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välillä.
• Ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle: Oman alan tulevaisuusvisioiden kartoittaminen ja kolmen kiinnostavimman julkaisu Padletiin. Toisten kokoamien visioiden kommentointia (n. 20 t).
• Lukupiiri: oman alan tulevaisuuteen liittyvän artikkelin lukeminen, mindmapin tekeminen artikkelin keskeisistä ideoista, keskustelu pienryhmässä marraskuun lähijaksolla ja yhteisen mindmapin työstäminen sen pohjalta (n. 20 tuntia).
• Henkilökohtaisten tulevaisuusskenaarioiden hahmottelua (n. 10 t) joulukuun lähijaksolle.
• Kirjalliset oppimistehtävät tammikuun ja helmikuun lähijaksoilla (n. 20 t)
• Tulevaisuustyöpajan jälkeen reflektiivinen raportti, jossa pohditaan tulevaisuusajattelun ja -tiedon merkitystä omassa ammatillisessa toiminnassa (n. 30 t)
Evaluation methods and criteria
Opettajan arviointi kohdistuu opiskelijoiden oppimistehtäviin (kirjallisiin/visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden esittelyyn lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointi tapahtuu viimeisen oppimistehtävän eli reflektiivisen raportin muodossa.