Counselling Process (5 cr)
Code: 7081168-3012
General information
- Enrollment
- 01.06.2021 - 29.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu Zoom-verkkoympäristössä
Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein.
Oma ohjattava ilmoitettava Optimassa viimeistään 7.10. Muille hankitaan ohjattava koulun toimesta.
Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
22.10.2021 klo 12.30-15.45 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kahteen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä.. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin. Ensimmäisen kerran linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
17.12. 2021 klo 9.00- 14.00 Opintojakson päätösseminaari (TL, LP, EV)
Pakollinen läsnäolo. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/65277159353
Essi Vahalan pienryhmät:
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Liisa Pirisen pienryhmä:
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Tiina Laakson pienryhmä:
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Objective
Student
- is able to create professional interaction and collaboration supporting the client’s participation
the client’s participation.
- is able to guide and support different clients and client groups in their
everyday life.
- is able to evaluate and describe different phases of the client process and develop his/her work based on it.
Content
Content
- Implementation and reflection of the counselling process of the student’s own client work
- work methods which help the client survive in the everyday life
Materials
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Teaching methods
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Exam schedules
Päätösseminaari ja raportin palautus 17.12.2021 toinen palautuspäivä 30.1.2022 ja 3. 1.3.2022.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti.
Completion alternatives
Ei
Student workload
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 17 .12.2021, toinen palautuspäivä 30.1.2022, viimeinen palautuspäivä 1.3.2022.
Evaluation methods and criteria
Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä
Failed (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin. Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa. Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita - on osallistunut työnohjauksiin
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa - on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa