Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3016
General information
- Enrollment
- 01.06.2021 - 01.11.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.11.2021 - 08.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Heli Virjonen
- Susanna Virta
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikko 45 Verkkotapaaminen 8.11.2021 klo 8-10 Lastensuojelu / SV
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto
*********
Viikko 46 Verkkotapaaminen 15.11.2021 kello 8-10 / SV
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen
*********
viikko 47 Verkkotapaaminen 22.11.2021 kello 8-10 / HV
Teemat: Kasvatus perheessä ja kasvatustyylien ja kasvuilmapiirin vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen; Varhainen vuorovaikutus & kiintymyssuhde
************
Viikko 48 Verkkotapaaminen 29.11.2021 kello 8-10/ HV
Teemat: Varhaiskasvatus lapsen kasvu- ja oppimisympäristönä; Koulu- ja nuoruusikä
************
Viikko 49. Verkkotentti ke 8.12.2021 klo 8.30-10
Uusintatentti ke 26.1.2022 klo 16.30-18 tai erikseen sovittuna aikana
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet)
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
Teaching methods
- verkko-opetukseen osallistuminen
- ennakkotehtävien työstäminen
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla