Skip to main content

Mathematics for Engineers 1 (5 cr)

Code: 5011142-3007

General information


Enrollment
02.07.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 24.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Virpi Raivonen
Groups
PAUTOS21A
PAUTOS21A
PAUTOS21B
PAUTOS21B
Course
5011142
No reservations found for realization 5011142-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Murto- rationaali- ja juurilausekkeet
1. ja 2. asteen yhtälöt, juuri- ja epäyhtälöistä
Yhtälöparit, graafinen ratkaiseminen
Trigonometriaa ja Geometriaa
Funktiot
Eksponenttifunktiot, Logaritmifunktiot
Vektorilaskentaa

Objective

Opiskelija osaa käsitellä matemaattisia lausekkeita. Hän osaa muodostaa yksinkertaisia verrantoja ja yhtälöitä ja ratkaista ne. Opiskelija osaa ratkaista yhtälöryhmän.
Opiskelija osaa käsitellä trigonometrisia funktioita ja ratkaista niiden avulla soveltavia tehtäviä.
Opiskelija osaa vektoreiden peruslaskutoimitukset. Hän osaa käyttää vektoreita fysiikan tehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelija ymmärtää, mikä on funktio. Hän osaa käyttää funktioita yksinkertaiseen mallintamiseen ja osaa arvioida yksinkertaisten mallien hyvyyttä.
Opiskelija osaa ratkaista ohjelmistojen avulla matemaattisia tehtäviä ja piirtää funktioiden kuvaajia. Opiskelija käsittää numeerisen laskennan rajoitteiden periaatteet.

Content

- yhtälöt
- trigonometria
- vektorit
- funktiot

Materials

1. Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen; Edita
2. ITS - oppimisympäristössä oleva materiaali
3. Ville materiaali
4. Opiskelijan kokoama etukäteismateriaali

Teaching methods

Matemaattista ajattelua kehitetään vahvistamalla omaa uskallusta tarttua tehtäviin ja tukemalla luovan ajattelun ottamista mukaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija tutustuu etukäteen tunnin aiheeseen, miettii mitä asioita jo osaa ja millä tasolla, mihin tarvitsee syventämistä, mitkä asiat tulevat esille ensimmäistä kertaa.

Laskuharjoituksilla haetaan laskurutiinia ja laskemisen nopeutumista. Osittain pareittain/tiimeissä laskettavat tehtävät kasvattavat kykyä puhua matematiikkaa ja ymmärrystä erilaisiin lähestymistapoihin.

Exam schedules

Kurssin arviointi perustuu useaan eri tehtäväkokonaisuuteen, joista välikokeet/koe on yksi. Koetta ei voi yhtenä arvioitavana osasuorituksena korottaa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelijan työ koostuu kontaktitunneista, laskuharjoituksista, tuntitesteistä, käänteisestä oppimisisesta/opiskeltavaan aiheeseen tutustumiseen etukäteen ja matemaattisen ajattelun kehittämisestä. Aktiivinen osallistuminen tunneille, etukäteisvalmisteluihin sekä laskuharjoitusten aktiivinen laskeminen ovat keskeisessä osassa oppimisprosessia.

Student workload

Aloitustesti
Käänteinen oppiminen/opittavan tiedon hakeminen ennen tuntia
Tuntitestit/Tiimitestit
Tiimin oppimispäiväkirja
Välikokeet
Ville tehtävät
Loppukoe

Erikseen sovittavat tukitunnit

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu eri oppimistapahtumiin:

Tiimipäiväkirjat
Oppimissopimus
Tuntitestit (vaatii osallistumista kontaktitunnille)
Laskuharjoitukset
Lähtötasotesti
Ville tehtävät
Välikokeet
Koe

Go back to top of page