Mathematics for Engineers 1 (5 cr)
Code: 5011142-3007
General information
- Enrollment
- 02.07.2021 - 05.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 24.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Murto- rationaali- ja juurilausekkeet
1. ja 2. asteen yhtälöt, juuri- ja epäyhtälöistä
Yhtälöparit, graafinen ratkaiseminen
Trigonometriaa ja Geometriaa
Funktiot
Eksponenttifunktiot, Logaritmifunktiot
Vektorilaskentaa
Objective
Opiskelija osaa käsitellä matemaattisia lausekkeita. Hän osaa muodostaa yksinkertaisia verrantoja ja yhtälöitä ja ratkaista ne. Opiskelija osaa ratkaista yhtälöryhmän.
Opiskelija osaa käsitellä trigonometrisia funktioita ja ratkaista niiden avulla soveltavia tehtäviä.
Opiskelija osaa vektoreiden peruslaskutoimitukset. Hän osaa käyttää vektoreita fysiikan tehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelija ymmärtää, mikä on funktio. Hän osaa käyttää funktioita yksinkertaiseen mallintamiseen ja osaa arvioida yksinkertaisten mallien hyvyyttä.
Opiskelija osaa ratkaista ohjelmistojen avulla matemaattisia tehtäviä ja piirtää funktioiden kuvaajia. Opiskelija käsittää numeerisen laskennan rajoitteiden periaatteet.
Content
- yhtälöt
- trigonometria
- vektorit
- funktiot
Materials
1. Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen; Edita
2. ITS - oppimisympäristössä oleva materiaali
3. Ville materiaali
4. Opiskelijan kokoama etukäteismateriaali
Teaching methods
Matemaattista ajattelua kehitetään vahvistamalla omaa uskallusta tarttua tehtäviin ja tukemalla luovan ajattelun ottamista mukaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija tutustuu etukäteen tunnin aiheeseen, miettii mitä asioita jo osaa ja millä tasolla, mihin tarvitsee syventämistä, mitkä asiat tulevat esille ensimmäistä kertaa.
Laskuharjoituksilla haetaan laskurutiinia ja laskemisen nopeutumista. Osittain pareittain/tiimeissä laskettavat tehtävät kasvattavat kykyä puhua matematiikkaa ja ymmärrystä erilaisiin lähestymistapoihin.
Exam schedules
Kurssin arviointi perustuu useaan eri tehtäväkokonaisuuteen, joista välikokeet/koe on yksi. Koetta ei voi yhtenä arvioitavana osasuorituksena korottaa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijan työ koostuu kontaktitunneista, laskuharjoituksista, tuntitesteistä, käänteisestä oppimisisesta/opiskeltavaan aiheeseen tutustumiseen etukäteen ja matemaattisen ajattelun kehittämisestä. Aktiivinen osallistuminen tunneille, etukäteisvalmisteluihin sekä laskuharjoitusten aktiivinen laskeminen ovat keskeisessä osassa oppimisprosessia.
Student workload
Aloitustesti
Käänteinen oppiminen/opittavan tiedon hakeminen ennen tuntia
Tuntitestit/Tiimitestit
Tiimin oppimispäiväkirja
Välikokeet
Ville tehtävät
Loppukoe
Erikseen sovittavat tukitunnit
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu eri oppimistapahtumiin:
Tiimipäiväkirjat
Oppimissopimus
Tuntitestit (vaatii osallistumista kontaktitunnille)
Laskuharjoitukset
Lähtötasotesti
Ville tehtävät
Välikokeet
Koe