Bachelor's Thesis Reporting and Maturity (8 cr)
Code: 7031526-3029
General information
- Enrollment
- 03.05.2021 - 15.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.08.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Sirpa Rajala
- Tuija Leinonen
- Course
- 7031526
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Syksy 2021
- ohjattu opinnäytetyön toteuttaminen
- työskentely ohjattuna ja itsenäisesti
- seminaarit (oman opinnäytetyön esittäminen ja opponenttina toimiminen toisen työn käsittelyssä)
- opinnäytetyön Messut tai muu korvaava toteutus (ohjeet tulevat myöhemmin)
- opinnäytetyön julkistaminen
- kypsyysnäyte
Objective
BACHELOR’S THESIS 15 CR
-
- Students will
- Learn to identify the key development needs in their professional duties and solutions to them
- Learn to work independently and (critically) assess and use research information in their field
- Learn to adhere to the principles of research ethics
- Learn to handle cooperation partnerships responsibly
- Develop and demonstrate their ability to apply their knowledge and competence in practical expert assignments related to their professional studies
- Learn to use supervision to advance their Bachelor’s thesis
- Learn to present their progress as well as to give and receive feedback
- Demonstrate their familiarity with the field of their thesis as well as their language skills
- Learn to perform and document their work and to communicate the results
Content
Bachelor’s Thesis Reporting and Maturity Test 8 cr
- Supervised thesis work
- Presenting and defending the thesis and serving as an opponent to another student’s work as agreed
- Maturity test
- Publication of the thesis
Materials
Hyödynnetään tutkimusmetodiikan ja opinnäytetyön sisältöön liittyvää kirjallisuutta (katso myös Messin ohjeet)
Teaching methods
Ohjauskeskustelut, itsenäinen ja tiimityöskentely, seminaarit, työn esittäminen ja opponointi, kirjoittaminen, projektioppiminen ja tutkimus sekä yhteistyö toimeksiantajan kanssa
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys, kirjoittaminen, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, seminaarit, esittäminen, ohjauskeskustelut aiheesta ja tutkimusmenetelmistä, vertaispalaute
Student workload
Yhteensä 8op = 216 h
Itsenäinen työskentely, opinnäytetyön toteutus ja kirjallisen tuotoksen laatiminen 135 h (5op)
Ohjaukset ja työpajatyöskentely 27h (1op)
Seminaarit (oman työn esittäminen ja toisen työn opponointi), opinnäytetyön Messut tai korvaava toteutus 27h (1 op)
Kypsyysnäyte 27 h (1 op) kirjoitetaan ATK-luokassa
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen seminaareihin ja opinnäytetyön messuihin (100%; poissaolot seminaarista/messuilta korvataan opettajan ilmoittamalla tavalla), hyväksytty opponointi, hyväksytty opinnäytetyön raportti (T1–K5). Seminaarissa esitetty työ arvioidaan Turun AMK:n arviointikriteerien mukaisesti. Ryhmässä tehdyssä opinnäytetyössä yksittäisen opiskelijan työpanos on tarvittaessa oltava osoitettavissa ja arvioitavissa. Opiskelija saa arvioinnista kirjallisen lausunnon. Jokainen opinnäytetyö käy läpi plagioinnintarkistusohjelman (URKUND).
Kypsyysnäyte (hyväksytty / hylätty).
Failed (0)
Katso Turun AMK:n opinnäytetyön arviointi Messistä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
• Kokonaisvaltainen ajattelu
• Menetelmät
Arvosana 1–2
Opinnäytetyöhön on valittu tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia (työskentely)menetelmiä.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat mutta vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja käsitteitä vaikkakin suppeasti.
Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
Työskentelyprosessi:
• Luova ongelmanratkaisu
• Päämäärätietoisuus
• Työskentelyprosessi
Arvosana 1–2
Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
• Päämäärätietoisuus
• Oman toiminnan reflektointi
• Oman työn johtaminen
Arvosana 1–2
Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen, ja työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin, vaikkakin kytkös voisi olla selkeämpi.
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
• Sisältää kansainvälisyys-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen
• Kyky toimia yhteisöissä
• Kyky toimia verkostoissa
Arvosana 1–2
Opinnäytetyössä on toimittu vuorovaikutustilanteissa dialogisesti, on kuunneltu toisia, on esitetty eteenpäin vieviä kysymyksiä ja perusteltu omia näkemyksiä, vaikkakin toiminnassa on puutteita.
Opinnäytetyössä on hankittu ja hyödynnetty asiantuntija-apua kehittämisprosessin kannalta vain kaikkein olennaisimmissa vaiheissa.
Opinnäytetyöhön sisältyvä viestintä puhuen ja kirjoittaen eri vaiheissa on suunniteltu, mutta suunnitelma on niukka tai puutteellinen.
Kehittämishankkeesta/Opinnäytetyöstä ja sen tuloksista on raportoitu ja tiedotettu puhuen ja kirjottaen ohjeistetuilla tavoilla, joskin niukasti ja/tai puutteellisesti.
5. Eettinen osaaminen
• Luotettavuus
• Vastuullisuus
• Kriittisyys
Arvosana 1–2
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on puutteita.
Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
• Kokonaisvaltainen ajattelu
• Menetelmät
Arvosana 3–4
Opinnäytetyössä on sovellettu kehittämistehtävään alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja käsitteistöä perustellen ja kriittisesti.
Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
Työskentelyprosessi:
• Luova ongelmanratkaisu
• Päämäärätietoisuus
• Työskentelyprosessi
Arvosana 3–4
Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
Opinnäytetyössä esitetään ideoita, ratkaisuja ja tuloksia, jotka on perusteltu ja jotka vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
Opinnäytetyö on toteutettu perustellusti ja olennaisiin asioihin keskittyen.
Opinnäytetyön tuotos on käyttökelpoinen.
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
• Päämäärätietoisuus
• Oman toiminnan reflektointi
• Oman työn johtaminen
Arvosana 3–4
Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/ tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen, ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja lopulta reflektoitu niiden saavuttamista.
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
• Sisältää kansainvälisyys-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen
• Kyky toimia yhteisöissä
• Kyky toimia verkostoissa
Arvosana 3–4
Opinnäytetyössä on toimittu tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti tarpeellisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyön (viestintä)suunnitelmaa on muutettu tarvittaessa tilanteen edellyttämällä tavalla, ja on tartuttu prosessin edetessä esiin nousseisiin viestinnällisiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyöhön sisältyvässä viestinnässä ja työskentelyssä on otettu huomioon viestintätilanne, tekstilaji, ohjeisto, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat.
Opinnäytetyön edetessä on sovellettu tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla (kehittämis)työstä raportoitaessa ja viestittäessä.
Viestintä kirjoittaen ja puhuen on ollut ymmärrettävää, asiallista ja selkeää.
5. Eettinen osaaminen
• Luotettavuus
• Vastuullisuus
• Kriittisyys
Arvosana 3–4
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
• Kokonaisvaltainen ajattelu
• Menetelmät
Arvosana 5
Opinnäytetyössä on tuotettu yhteistyössä muiden kanssa uutta alan sisältöä, tietämystä ja/tai toimintatapoja.
Kehittämistehtävään on sovellettu alan tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen, käsitteistöä, uusia ja edistyneitä työskentelymenetelmiä, sekä niiden käyttö on kuvattu asianmukaisesti.
Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja uutta luovasti. Lähteitä on käytetty ja merkitty huolellisesti, tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien ratkaisujen kehittämistä.
Opinnäytetyö uudistaa alan ammatillisia käytänteitä, menetelmiä ja/tai tietopohjaa.
Opinnäytetyössä tuotetaan innovatiivisia alan sisältöjä, tietämystä ja/tai toimintatapoja.
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
Työskentelyprosessi:
• Luova ongelmanratkaisu
• Päämäärätietoisuus
• Työskentelyprosessi
Arvosana 5
Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä, tutkimus/kehittämiskysymys ja tavoitteisto ja/tai tuotos ovat omassa toimintaympäristössään uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa ilmenevät tarpeet.
Tehdyt ratkaisut sekä tulokset on esitetty täsmällisesti ja perusteltu monipuolisesti.
Tulos tai tuotos on käyttö- ja sovelluskelpoinen – innovatiivinen.
Opinnäytetyön tuotos on käyttökelpoinen ja vastaa erinomaisesti tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
Tuloksia on arvioitu monipuolisesti.
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
• Päämäärätietoisuus
• Oman toiminnan reflektointi
• Oman työn johtaminen
Arvosana 5
Opinnäytetyön tekijä (tekijät) on työskennellyt (ovat työskennelleet) itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti omaa ja työryhmän työskentelyä johtaen ja tukien.
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
• Sisältää kansainvälisyys-, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen
• Kyky toimia yhteisöissä
• Kyky toimia verkostoissa
Arvosana 5
Opinnäytetyö on tehty suunnitelmallisesti rakentaen ja ylläpitäen yhteistoimintasuhteita alalla toimiviin henkilöihin.
Opinnäytetyössä on toimittu rakentavasti (monialaisissa, monikulttuurisissa ja/tai kansainvälisissä) verkostoissa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty ja sovellettu omalle kehittämishankkeelle merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa ja osaamista.
Opinnäytetyöhön sisältyvässä työskentelyssä, raportoinnissa ja viestinnässä on otettu huomioon viestintätilanne, tekstilaji, ohjeisto, kohderyhmien ja yksittäisten ihmisten erilaiset tarpeet ja toimintatavat sekä viestitty puhuen ja kirjoittaen havainnollisesti ja asiantuntevasti.
Opinnäytetyössä on sovellettu tieto- ja viestintäteknologiaa mielekkäillä tavoilla kehittämistyöstä viestittäessä.
Opinnäytetyöstä on raportoitu ja viestitty (eri vaiheissa) ymmärrettävästi, asiallisesti, selkeästi ja havainnollisesti puhuen ja kirjoittaen ohjeistetuilla ja tarkoituksenmukaisilla tavoilla, myös oman alan verkostoille.
5. Eettinen osaaminen
• Luotettavuus
• Vastuullisuus
• Kriittisyys
Arvosana 5
Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja kriittisesti.
Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.
Opinnäytetyössä on tehty tasa-arvoisuutta, kestävää kehitystä ja/tai yhteiskuntavastuuta edistäviä ratkaisuja.
Further information
Edeltävyysehdot: Opinnäytetyön suunnitelma -opinnot