Skip to main content

Physiotherapy Training for Supporting Ability to Function with Client’s with Locomotor System Dysfunctions (10 cr)

Code: TH00BE17-3003

General information


Enrollment
01.05.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 22
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anu Granberg
Teemu Hyytiä
Annukka Myllymäki
Kati Naamanka
Satu Takala
Afrisa Kapella
Pirjo Pennanen
Course
TH00BE17
No reservations found for realization TH00BE17-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vko 40 / 4.10 Harjoitteluinfo

Vko 40-42 /ENNEN HARJOITTELUN ALKUA:
- Opiskelija perehtyy Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

Vko 42/ 18.10. MENNESSÄ:
- Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan Itsin "Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu" palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

vKO 44-49 /HARJOITTELUSSA:
- fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Toteutetaan TEAMSIN välityksellä alkutavoitekeskustelu(1.-2. viikko) , johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen Itsiin viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Itsiin, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Itsiin viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Objective

The student is able to
• apply the theoretical knowledge of physiotherapy in client situations related on problems of locomotor, respiratory and circulatory systems,
• act in accordance with the ethical principles of physiotherapy,
• make a client oriented assessment plan and implement it reliably and safely,
• draw up conclusions about assessment results related on structures and function of the musculo-skeletal, respiratory and circulatory system,
• explain how the changes in the client’s performance including its components effect on his/her ability to function in his/her living environment,
• draw up client oriented physiotherapeutic diagnosis and set goals together with the client,
• plan and implement physiotherapy situations for maintaining and promoting client’s ability to function taking into account client’s resources,
• explain various implementing methods of physiotherapy and their effects on client’s ability to function,
• report on the status of the client orally and in writing form,
• act in cooperation with client’s relatives and professionals of social and health care systems.

Content

The physiotherapy process when the difficulties of the client's ability to function are due to changes in the structures and functions of the musculoskeletal system, surgical and / or orthopedic activities, and respiratory and circulatory disorders.

Teaching methods

- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.

Evaluation methods and criteria

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen* osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.

* Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen.
*Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5).
*Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Itsiin niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.

Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Qualifications

The student is able to explain in theory and assess in simulation cases deficiencies and pain related to clients functional abilities. The student is able to implement physiotherapy in above mentioned cases, for example when deficiencies and pain are related to musculoskeletal and/or vital organ functions.

Go back to top of page