Skip to main content

Expanding Business (10 cr)

Code: KH00BG81-3005

General information


Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 29.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 10
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Marita Nummi-Wikström
Arto Manninen
Kari Juhala
Groups
PLIITS20ba
PLIITS20ba
Course
KH00BG81
No reservations found for realization KH00BG81-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Student works in a developing enterprise and enhances the growth and internationalizations. Student expands the networks.

Objective

Student can
- make use of the business network
- strive for increasing the turnover and profit
- pay attention to requirements of internationalization and uses foreign languages
- use the needed tools for planning and managing business operations.

Content

Student works in a developing enterprise and enhances the growth and internationalizations. Student expands the networks.

Materials

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Teaching methods

Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Yrityksen kasvu, rahoitus, kansainvälisen kaupan vaatimukset).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Osuuskunta perehtyy liiketoimintamalleihin, tutkii erilaisia rahoitusmalleja ja luo kansainvälisiä kontakteja ja verkostoja.
Tiimin liiketoiminta on aktiivista. Toiminnan kehittäminen lähtee aina asiakkaan lähtökohdista ja tarpeista. Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.

Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Jokaista viittä opintopistettä kohti luetaan yksi kirja, josta kirjoitetaan reflektio noin kaksi sivua. Lisäksi kauden aikana kirjoitetaan yksi omia tavoitteita tukeva pidempi essee lähdeviittein. (Yritystoiminnan kasvattamiseen liittyen kaksi kirjaa ja vastaava määrä kirjoja muihin suoritettaviin opintojaksoihin 1kirja/5op.) Kirjat luetaan pääsääntöisesti lukupiireihin.
Reflektiot ja essee laaditaan omaan portfolioon. Poissaolo lukupiireistä pitää korvata.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää vaihtelevissa paikoissa ja asiantuntijoita voidaan pyytää osallistumaan treeneihin. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimus päivitetään ja siihen lisätään ajankohtaiset tavoitteet. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.

Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten, liike-elämän vaikuttajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso kehittää valmiuksia kansainväliseen liiketoimintaan, verkostoitumiseen sekä tiimioppimiseen,

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tulosten ja tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa oman oppimisensa ja tekemänsä tehtävät ja liiketoiminnan.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan, tuloksistaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Failed (0)

Oppimistavoitteet eivät täyty.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2);

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-on perehtynyt kansainväliseen liiketoimintaan
-on perehtynyt yritysrahoitukseen
- osaa arvioida ja parantaa liiketoimintaa

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana hyvä (3-4);

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Opiskelija

- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa, saa aikaan tuloksia
- on perehtynyt kansainväliseen liiketoimintaan ja osaa kehittää liiketoimintaa sen mukaisesti
- on perehtynyt ja osaa käyttää eri yritysrahoitusmalleja

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana kiitettävä (5);

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Opiskelija

- osaa suunnitella ja toteuttaa ja kehittää kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoiminnassa

Further information

Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.

Go back to top of page