Skip to main content

Ethical Issues in Social Work (5 cr)

Code: 7081166-3012

General information


Enrollment
11.12.2021 - 26.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.04.2022 - 05.06.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anne Merta
Ilkka Uusitalo
Teacher in charge
Anne Merta
Course
7081166
No reservations found for realization 7081166-3012!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti. Toteutus tistaisin klo 16.00-18.00
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
26.4 2022 klo 16.00-18.00 Jakson aloitus, Eettinen reflektioprosessi, IU, AM
3.5. 2022 klo 16.00-18.00 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, AM
10.5. 2022 klo 16.00-18.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
17.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku,, IU, AM
24.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku, IU, AM

Objective

Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual

Content

Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection

Materials

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Teaching methods

Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Student workload

Jaksotehtävä 4 op (hyl., T1-K5), 1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Evaluation methods and criteria

Arvioitava jaksotehtävä 4 op.
1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Assessment criteria, good (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Assessment criteria, excellent (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Go back to top of page