Professional Interaction, Ethics and Counselling (5 cr)
Code: 7081238-3018
General information
- Enrollment
- 11.12.2021 - 09.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 13.02.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Verkko-opetus vkot 2-6
ti 11.1.22 klo 16.00-18.00 Opintojakson aloitus. Ammatillinen vuorovaikutus (LP) linkki https://turkuamk.zoom.us/j/62079379920
to 13.1.22 klo 16.00-18.00 Ammattietiikka (LP)
ti 18.1.22 klo 16.00-18.00 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia ja erilaisia näkökulmia vuorovaikutukselliseen tukemiseen (SK)
ti 1.2.22 klo 16.00-18.00 Simulaatiot (SK, LP)
ti 8.2.22 klo 16.00-18.00 Its-tentti lainsäädännöstä (kesto 20min). Opintojakson palaute. (SK)
Objective
Student
- knows the values and codes of ethics in the social field
- knows different views of human life and understands the significance of values and the view of human life
in the client work
- knows the basics of professional interaction and counselling
Content
Content
- professional interaction and dialogue
- counselling as the basic tool of a Bachelor of Social Services, different approaches of counselling,
theoretical orientation and techniques of counselling
- concept of ethics and professional ethics
- Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
- Social Welfare Act
Materials
- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
- Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3
Teaching methods
Yksilötyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatio
Exam schedules
Its tentti jakson lainsäädännöstä 8.2.2022 klo 16.30 (20 min). Uusintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivänä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Student workload
Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Itslearningissa.
Oppimistehtävän palautuspäivät: 13.2.22. Toinen palautuspäivä 13.4.22.
Oppimistehtävä (sisältää myös jakson kirjallisuuteen tutustumisen) 3 op.
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op.
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä 3 op (T1-K5/hylätty).
Its tentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyväksytty/hylätty).
Lähiopetus ja simulaatio1 op. Jakson hyväksytty suorittaminen edellyttää simulaatioon osallistumista.
Failed (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa simulaatiossa.
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatiossa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti simulaatiossa, muita osallistujia huomioiden,
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.