Skip to main content

Upbringing and Child Welfare (5 cr)

Code: 7081242-3018

General information


Enrollment
25.03.2022 - 24.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.04.2022 - 05.06.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ilkka Uusitalo
Susanna Virta
Course
7081242
No reservations found for realization 7081242-3018!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Viikko 17 Verkkotapaaminen 26.4. klo 16.00-18.00 Lastensuojelu / SV
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto

Viikko 18 Verkkotapaaminen 3.5. kello 16.00-18.00 / IU Kasvatuksen olemuksesta, kasvatustyylit ,varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdemallit

Viikko 19 Verkkotapaaminen 10.5. kello 16:00-18:00 ( SV)
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen

Viikko 20 Verkkotapaaminen 17.5. kello 16.00-18.00/ (MK) Varhaiskasvatus kasvuympäristönä. Sosionomi varhaiskasvatuksessa. (Maarit Ketola)

viikko 21 Verkkotapaaminen 24.5.2020 kello 16.00-18.00 / IU/SV





************
Viikko 21. Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50

Uusintatentti 9.6. kello 9.00-10.30

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).

Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/

MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Teaching methods

- verkko-opetukseen osallistuminen
- ennakkotehtävien työstäminen
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla

Exam schedules

Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6.2022 kello 9.00-10.30

Go back to top of page