Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3018
General information
- Enrollment
- 25.03.2022 - 24.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.04.2022 - 05.06.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ilkka Uusitalo
- Susanna Virta
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikko 17 Verkkotapaaminen 26.4. klo 16.00-18.00 Lastensuojelu / SV
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto
Viikko 18 Verkkotapaaminen 3.5. kello 16.00-18.00 / IU Kasvatuksen olemuksesta, kasvatustyylit ,varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdemallit
Viikko 19 Verkkotapaaminen 10.5. kello 16:00-18:00 ( SV)
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen
Viikko 20 Verkkotapaaminen 17.5. kello 16.00-18.00/ (MK) Varhaiskasvatus kasvuympäristönä. Sosionomi varhaiskasvatuksessa. (Maarit Ketola)
viikko 21 Verkkotapaaminen 24.5.2020 kello 16.00-18.00 / IU/SV
************
Viikko 21. Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6. kello 9.00-10.30
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki opetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
Aaltio, Elina & Isokuortti Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Valtakunnallinen arviointi. Raportti 3/2019. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 15 - 37 (luvut 1 - 3), 69-166 (luvut 6 - 9 +liitteet).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137709/URN_ISBN_978-952-343-289-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
- verkko-opetukseen osallistuminen
- ennakkotehtävien työstäminen
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla
Exam schedules
Verkkotentti 31.5. 2022 kello 16.30-17.50
Uusintatentti 9.6.2022 kello 9.00-10.30