Skip to main content

Työelämälähtöinen kehittämistehtävä (10 cr)

Code: TH00CA20-3001

General information


Enrollment
02.07.2021 - 30.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus
Teachers
Sini Eloranta
Annika Luomala
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Janne Hellsten
Course
TH00CA20
No reservations found for realization TH00CA20-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kehittämistehtävä tehdään monitoimijaisessa yhteistyössä kansalaisten, julkisen, yksityisen ja/tai kolmannen sektorin kanssa. Kehittämistehtävässä sovelletaan palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa. Työelämästä tuleva kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen kartoittamiseen. Kehittämistehtävän parissa työskennellään pienryhmissä ja se käsittää kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi.

Objective

Kehittämistehtävä tehdään monitoimijaisessa yhteistyössä kansalaisten, julkisen, yksityisen
ja/tai kolmannen sektorin kanssa. Kehittämistehtävässä sovelletaan palvelumuotoilun
prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa. Työelämästä tuleva
kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen
kartoittamiseen. Tämän avulla luovassa ja kokeilevassa prosessissa rakennetaan
palvelukokemuksia, jotka ovat kilpailukykyisiä ja ihmisille ystävällisiä.
Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen
tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo
kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän
parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää
kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen,
konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai
havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön
asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana
yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät
ovat kehitettävän palvelun testaajina.

Content

Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija
monialaisesta roolistaan käsin ja osaa

- soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä
- tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden
rooleja
- nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen
luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen
ratkaisussa
- hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä
- selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja
terveydenhuollossa
- työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen
- hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä
- ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa

Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi
laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen
päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin
mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
konteksteissa ja tehtävissä.

Go back to top of page