Physiotherapy Training for Supporting Neurological Client’s Ability to Function (10 cr)
Code: TH00BE18-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 13.02.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 27
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Iida Laine
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Pirjo Pennanen
- Groups
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
- Course
- TH00BE18
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kevät 2022; 9op kliinisessä harjoittelussa(pääosin viikoilla 9-14), 1op neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapia - opintojaksossa(lähipäivät harjoittelun jälkeen 12.4 ja 22.4).
Objective
The student is able to
• apply the previously acquired competency and the theoretical knowledge of physiotherapy in situations where the client has a central and/or peripheral nervous system dysfunction,
• act in accordance with the ethical principles of physiotherapy,
• make a client oriented assessment plan and implement it reliably and safely,
• make conclusions about assessment results related on client’s status and ability to function and explain, how the changes in client’s ability to function effect on the possibilities of his/her participation,
• draw up client oriented physiotherapeutic diagnosis and set goals together with the client,
• plan and implement physiotherapy situations for maintaining and promoting client’s ability to function taking in account client’s resources,
• instruct and support the client’s exercise by his/herself and his/her ability to function by suitable methods of physiotherapy as well as in cooperation with relatives and other professionals of health and social care system,
• compare the effectiveness of different physiotherapy applications and report the client’s status orally and in writing.
Content
The physiotherapy process when the difficulties of the client's ability to function are due to changes in central and peripheral nervous system, as leaning environment various physiotherapy and rehabilitation institutes
Materials
- Harjoitteluympäristöissä erikseen osoitettu materiaali,
- Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
- Potilasraportti ja siihen kuuluva ohjeistus
Teaching methods
Lähiharjoittelua fysioterapian eri harjoitteluympäristöissä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Sun Harkkas -sovellus (ohjeistus kesken)
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiohjaus ohjaavan fysioterapeutin kautta harjoitteluympäristöissä; tavoite- ja arviointikeskustelut; ohjaavan opettajan suullinen ja kirjallinen palaute opintojjakson kuluessa ja sen päättyttyä.
Student workload
- Harjoittelu harjoitteluympäristössä ja siellä liittyvät ja edellytetyt kirjaamisen ym tehtävät
- Omien osaamistavoitteiden laatiminen ja jatkuva arviointi
- Harjoittelutuntien suunnittelu ja toteutuman kirjaaminen
- Kirjallisen potilasraportin laatiminen ohjeiden mukaan
- Harjoittelun jälkeiset lähipäivät (1op), 12.4 ja 22.44.2022 - tarkempi ohjeistus harjoittelun infossa. Jos opiskelija ei ole ollut neuron harjoittelussa, on näihin lähipäiviin mahdollisuus osallistua, se on suositeltavaa. Opiskelija on hyvissä ajoissa yhteydessä opettajiin ennen lähipäiviä.
Failed (0)
Fysioterapeuttikoulutuksen ammatillinen harjoittelu
Hylätyn harjoittelun arviointikriteerit
Harjoittelu on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta hyväksytyn harjoittelun kriteereitä.
Lisäksi harjoittelu arvioidaan hylätyksi jos:
Opiskelija
• ei ole määritellyt ja kirjannut tavoitteitaan, eikä ole esittänyt niitä ohjaajalle/ohjaavalle opettajalle sovitusti
• toimii epäeettisesti
o toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
o https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2018/01/Fysioterapeutin_Eettiset_Ohjeet_2014.pdf
• toimii vastoin työyksikön periaatteita ja ohjeita
o esim. ei noudata vaatetuksesta ja aseptiikasta annettuja ohjeita, suunniteltuja työaikoja
• ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
• ei palautteen ja itsereflektion pohjalta muuta toimintaansa
• vaarantaa ohjauksesta huolimatta toiminnallaan oman, asiakas-/potilasturvallisuuden ja/tai työyhteisön turvallisuuden.
• ei tee/palauta oppimistehtäviä sovitusti
• ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa
o opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Mikäli jokin edellä mainituista kriteereistä toteutuu, harjoittelu on hylätty.
Opiskelijan ohjaaminen, arviointi ja palaute on harjoittelun aikana jatkuva vastavuoroinen prosessi. Harjoittelun ohjaajan on otettava mahdollisimman hyvissä ajoin yhteys ohjaavaan opettajaan, jos opiskelijalla on harjoitteluun liittyviä haasteita.
Hylätty harjoittelu suoritetaan joko kokonaan uudestaan tai harjoittelua täydennetään sovitusti. Harjoittelun suorittamisen tavasta, harjoittelun määrästä ja ajankohdasta neuvottelee ohjaava opettaja harjoittelun ohjaajan ja opiskelijan kanssa.
Qualifications
The student is able to explain in theory and assess in simulation cases deficiencies related to clients functional abilities. The student is able to implement physiotherapy in above mentioned cases, especially when deficiencies and are related to nervous system functions.
Further information
- Opiskelija toimittaa harjoittelupaikkaan oman CV:nsä, jos ei ole jobiilipaikka, ja omat harjoittelunsa alustavat tavoitteensa harjoittelupaikkaansa vähintään 2 viikkoa ennen. Sitä ennen hän on myös toimittanut ne ohjaavalle opettajalleen nähtäväksi ja palautetta varten.
- Opiskelija sopii alku/väli ja loppuarviointikeskusteluista ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa