Skip to main content

Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages (5 cr)

Code: TH00BU27-3003

General information


Enrollment
02.12.2021 - 18.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Teemu Hyytiä
Iida Laine
Annukka Myllymäki
Afrisa Kapella
Pirjo Pennanen
Course
TH00BU27

realization.id

24815

realization.code

TH00BU27-3003

realization.startDate

01.01.2222

realization.endDate

31.05.2222

realization.enrollmentStart

02.12.2121

realization.enrollmentEnd

18.01.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages

Content

Examination and documentation in physiotherapy: observation, interviewing, palpation and measurement, principles of reliable measurement and testing, factors affecting realibility

Muscle strength and its subareas, the principles of measuring and exercising muscle strength, RM, the principles of measuring and exercising muscle elasticity, the principles of measuring and exercising aerobic condition.

Further information

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta.

Further information

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta.

Objective

The student is able to
• explain the means of physiotherapeutic examination and the factors affecting their reliable use,
• explain the phenomena of muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• name factors affecting on muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• examine muscle strength, aerobic condition and elasticity reliably from the health point of view as well as draw up conclusions and form goals based on examination,
• apply the principles of exercising muscle strength, aerobic condition and elasticity for promoting well-being and health taking into account clients’ resources,
• indentify the significance of client’s recovery as a part of exercising health related condition.

Evaluation methods and criteria

Keväällä 2022 opintojakson arviointi muodostuu:
- verkkokeskusteluista, hylätty - 1-5
- lähiopetustuntien dialogikeskusteluista, hylätty - 1-5
- harjoitustehtävät hyväksytty-hylätty
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta, joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Terveyskuntoraportti parityönä; arviointi hyväksytty - hylätty

Ks. arviointimatsiisi itslearningista.

Exam schedules

Käytännönkoen 10.5.
Uusintakoe 31.5.

Completion alternatives

-

Evaluation scale

H-5

Student workload

Opintojakon laajuus on 5 op. Opiskelijan työnä tämä on 135h, josta kontaktiopetusta on 44h ja itsenäistä tai tiimiopiskelua on 91h.

Teaching methods

Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne. (flipped learning).
Tapaamiset ovat keskusteluun ja tekemiseen painottuvia, mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua, joka perustuvat tiimioppimiseen. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.

Materials

*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204


*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196

*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263


*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182

*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.

*UKK-instituutin verkkosivut

*Muu materiaali Its Learningista.

Content scheduling

Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu keväällä 2022 ja 2 op syksyllä 2022. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Syksyn toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.

Kevään toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä.

Vko 11: 2h: Orientaatio + Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista, Terveyskunnon osatekijät / Keskusteleva luento/ Afrisa
Vko 14: 4h Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 4h: Yleiskestävyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 2h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. /Iida

Vko 17: 2h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Iida
Vko 17: 6h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit perehdytys ja käytännön harjoittelu / Afrisa + Teemu
Vko 18: 2h Tulosten tulkinta, tavoitteiden asettaminen ja terapian suunnittelu/Afrisa
Vko 18: 4h Polkupyöräergometritesti/ Harjoitus (Liilab ti 3.5.2022) / Teemu
Vko 19: 8h Käytännön koe / Afrisa
Vko 21: 6h Voiman ja venyvyyden arviointi ja harjoittaminen -casetyöskentely/ kuntosali / Afrisa
Vko 22. 2h Uusintakoe / Afrisa
Vko 23: 2h Opintojakson yhteenveto ( luento) / Afrisa

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

15

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

15385

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

15385

courseUnit.learningUnitGroupCode

15385

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22602

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page