Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages (5 cr)
Code: TH00BU27-3003
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 18.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Teemu Hyytiä
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Afrisa Kapella
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00BU27
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu keväällä 2022 ja 2 op syksyllä 2022. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Syksyn toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.
Kevään toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä.
Vko 11: 2h: Orientaatio + Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista, Terveyskunnon osatekijät / Keskusteleva luento/ Afrisa
Vko 14: 4h Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 4h: Yleiskestävyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 16: 2h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. /Iida
Vko 17: 2h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Iida
Vko 17: 6h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit perehdytys ja käytännön harjoittelu / Afrisa + Teemu
Vko 18: 2h Tulosten tulkinta, tavoitteiden asettaminen ja terapian suunnittelu/Afrisa
Vko 18: 4h Polkupyöräergometritesti/ Harjoitus (Liilab ti 3.5.2022) / Teemu
Vko 19: 8h Käytännön koe / Afrisa
Vko 21: 6h Voiman ja venyvyyden arviointi ja harjoittaminen -casetyöskentely/ kuntosali / Afrisa
Vko 22. 2h Uusintakoe / Afrisa
Vko 23: 2h Opintojakson yhteenveto ( luento) / Afrisa
Objective
The student is able to
• explain the means of physiotherapeutic examination and the factors affecting their reliable use,
• explain the phenomena of muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• name factors affecting on muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• examine muscle strength, aerobic condition and elasticity reliably from the health point of view as well as draw up conclusions and form goals based on examination,
• apply the principles of exercising muscle strength, aerobic condition and elasticity for promoting well-being and health taking into account clients’ resources,
• indentify the significance of client’s recovery as a part of exercising health related condition.
Content
Examination and documentation in physiotherapy: observation, interviewing, palpation and measurement, principles of reliable measurement and testing, factors affecting realibility
Muscle strength and its subareas, the principles of measuring and exercising muscle strength, RM, the principles of measuring and exercising muscle elasticity, the principles of measuring and exercising aerobic condition.
Materials
*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204
*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196
*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263
*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182
*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.
*UKK-instituutin verkkosivut
*Muu materiaali Its Learningista.
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne. (flipped learning).
Tapaamiset ovat keskusteluun ja tekemiseen painottuvia, mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua, joka perustuvat tiimioppimiseen. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.
Exam schedules
Käytännönkoen 10.5.
Uusintakoe 31.5.
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakon laajuus on 5 op. Opiskelijan työnä tämä on 135h, josta kontaktiopetusta on 44h ja itsenäistä tai tiimiopiskelua on 91h.
Evaluation methods and criteria
Keväällä 2022 opintojakson arviointi muodostuu:
- verkkokeskusteluista, hylätty - 1-5
- lähiopetustuntien dialogikeskusteluista, hylätty - 1-5
- harjoitustehtävät hyväksytty-hylätty
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta, joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Terveyskuntoraportti parityönä; arviointi hyväksytty - hylätty
Ks. arviointimatsiisi itslearningista.
Further information
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta.