Skip to main content

Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)

Code: TH00BE11-3006

General information


Enrollment
02.05.2022 - 09.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.08.2022 - 23.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 28
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anu Kuikkaniemi
Satu Takala
Scheduling groups
Pienryhmä B1 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä B2 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä B1
Pienryhmä B2
Course
TH00BE11
No reservations found for realization TH00BE11-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tarkentuu Itsiin!

- orientaatio kurssille 2 x 45min (ryhmäjaot, kurssirakenne) TÄRKEÄ!

- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

- loppuseminaari 3 x 45min (pienryhmät B1 ja B2)

Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä

Objective

The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.

Content

Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.

Materials

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.

Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Teaching methods

Teoriatietoon perehtyminen, keskustelut pienryhmissä ja opettajan kanssam harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä

Pedagogic approaches and sustainable development

Problem based learning

Student workload

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen

Evaluation methods and criteria

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.

Arviointi 0-5, Sovellettu Solo –taksonomia
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Failed (0)

0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaan asianmukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.

Assessment criteria, good (3-4)

3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.

4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.

Qualifications

The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.

Further information

Osallistuva ryhmätyöskentely, sekä lähitunteihin itsenäinen valmistautuminen keskeistä.

Go back to top of page