Mathematics for Engineers 1 (5 cr)
Code: 5011142-3009
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 16.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Teemu Pirttimäki
- Marjo Kumpula
- Course
- 5011142
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Yhtälöt
Trigonometria
Vektorit
Funktiot
Objective
Opiskelija osaa käsitellä matemaattisia lausekkeita. Hän osaa muodostaa yksinkertaisia verrantoja ja yhtälöitä ja ratkaista ne. Opiskelija osaa ratkaista yhtälöryhmän.
Opiskelija osaa käsitellä trigonometrisia funktioita ja ratkaista niiden avulla soveltavia tehtäviä.
Opiskelija osaa vektoreiden peruslaskutoimitukset. Hän osaa käyttää vektoreita fysiikan tehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelija ymmärtää, mikä on funktio. Hän osaa käyttää funktioita yksinkertaiseen mallintamiseen ja osaa arvioida yksinkertaisten mallien hyvyyttä.
Opiskelija osaa ratkaista ohjelmistojen avulla matemaattisia tehtäviä ja piirtää funktioiden kuvaajia. Opiskelija käsittää numeerisen laskennan rajoitteiden periaatteet.
Content
- yhtälöt
- trigonometria
- vektorit
- funktiot
Materials
1. Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen; Edita
2. ITS-oppimisympäristössä oleva materiaali
Teaching methods
Matemaattista ajattelua kehitetään vahvistamalla omaa uskallusta tarttua tehtäviin ja tukemalla luovan ajattelun ottamista mukaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija tutustuu etukäteen tunnin aiheeseen, miettii mitä asioita jo osaa ja millä tasolla, mihin tarvitsee syventämistä, mitkä asiat tulevat esille ensimmäistä kertaa.
Laskuharjoituksilla haetaan laskurutiinia ja laskemisen nopeutumista. Osittain pareittain/tiimeissä laskettavat tehtävät kasvattavat kykyä puhua matematiikkaa ja ymmärrystä erilaisiin lähestymistapoihin.
Exam schedules
Lähtötasotesti 5.9.
1. välikoe 10.10
2. välikoe 28.11.
Loppukoe 5.12.
Uusintakoe 16.12.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijan työ koostuu kontaktitunneista, laskuharjoituksista, itsenäisestä opiskelusta, opiskeltavaan aiheeseen tutustumisesta etukäteen ja matemaattisen ajattelun kehittämisestä. Aktiivinen osallistuminen tunneille, etukäteisvalmisteluihin sekä laskuharjoitusten aktiivinen laskeminen ovat keskeisessä osassa oppimisprosessia.
Student workload
Lähtötasotesti
Käänteinen oppiminen/opittavan tiedon hakeminen ennen tuntia
Välikokeet TAI Loppukoe
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu eri oppimistapahtumiin:
Laskuharjoitukset (lineaarinen hyvitys kokeisiin, laskemalla 75 % laskuharjoituksista saa maksimaalisen hyvityksen eli 13 % kokeiden yhteispistemäärästä)
Välikokeet
Koe