Skip to main content

Arts-based methods 2 (5 cr)

Code: TH00BW79-3003

General information


Enrollment
02.07.2022 - 30.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
Teachers
Uli Kontu-Korhonen
Course
TH00BW79

realization.id

26876

realization.code

TH00BW79-3003

realization.startDate

01.08.2222

realization.endDate

31.12.2222

realization.enrollmentStart

02.07.2222

realization.enrollmentEnd

30.09.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Arts-based methods 2

Content

• Lecture: The nature and welfare of music – The diverse meanings and ways of performing music in hospital and nursing environments, experiences from the field
• the use of various objects and percussion indicators as an instrument of interactive improvisation, functional exercises in the group
The student gets experiences from interactive musical exercises. The exercises aim to strengthen the imagination, relax in the group, sensitize listening, communicate with music and create new soundscapes together with others.
• nursing songs and games, creating and singing sound landscapes in a group, verbalising one’s own feelings • independent work and learning tasks

Qualifications

The course does not require musical know-how, previous experience in making music or implementing art-based methods of music.

Objective

The student is able
- to justify the use of art-based methods to promote the well-being of customers
- to cooperate with different working communities and liaisons in enabling art-based interventions and implementation
- to plan, evaluate and, according to their own strengths, also implement customer-oriented art-oriented methods
- to observe and verbalise the feelings and experiences of music in themselves

Assessment criteria, approved/failed

Läsnäolo lähi- tai zoomtunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Student workload

I)
Ennakkotehtävä, toteutus to 25.8. klo 13-16 Zoom-tapaamisessa.
Varaudu kertomaan zoomissa pidettävässä tapaamisessa jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää.

II)
Oppimistehtävä
TAIDETTA TÖIHIN-tiedote, palautus 10.10. mennessä

Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.

Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?

Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!

Palauta tiedotteesi ma 10.10. mennessä.

III)
Oppimistehtävä
MUSIIKKIMUISTO-projekti, palautus ma 7.11. mennessä, projekti kannattaa aloittaa ajoissa
Tässä on yleisiä ohjeita projektianne varten. Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.

Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
- tietylle henkilölle koostettu musiikkitallenne hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy sekä
- keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna.

Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.

Jos on esimerkiksi muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisien kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin vuorovaikutukseen keskustelussanne, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.

Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.

Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat tai muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.

Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.

LISÄKSI:
Kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.

Tehtävän palautus ma 7.11. mennessä.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle pe 11.11. lähipäivässä.


Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa.

Teaching methods

Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät

Content scheduling

Taidelähtöiset menetelmät 2, musiikki -oppijaksolla perehdytään musiikin erilaisiin merkityksiin ja vaikutuksiin erilaisilla kohderyhmillä, tutustutaan käytännön esimerkein eri menetelmiin sekä toteutetaan toiminnallisia harjoituksia, muun muassa vuorovaikutteisia musiikki-improvisaatioharjoituksia.

Kurssi toteutuu syksyn 2022 aikana.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidationPerson

22801

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.contentValidatedBy

22801

courseUnit.learningUnitId

16531

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

16531

courseUnit.learningUnitGroupCode

16531

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22256

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page