Arts-based methods 2 (5 cr)
Code: TH00BW79-3003
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 30.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
- Teachers
- Uli Kontu-Korhonen
- Course
- TH00BW79
realization.id
26876
realization.code
TH00BW79-3003
realization.startDate
01.08.2222
realization.endDate
31.12.2222
realization.enrollmentStart
02.07.2222
realization.enrollmentEnd
30.09.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Arts-based methods 2
Content
• Lecture: The nature and welfare of music – The diverse meanings and ways of performing music in hospital and nursing environments, experiences from the field
• the use of various objects and percussion indicators as an instrument of interactive improvisation, functional exercises in the group
The student gets experiences from interactive musical exercises. The exercises aim to strengthen the imagination, relax in the group, sensitize listening, communicate with music and create new soundscapes together with others.
• nursing songs and games, creating and singing sound landscapes in a group, verbalising one’s own feelings • independent work and learning tasks
Qualifications
The course does not require musical know-how, previous experience in making music or implementing art-based methods of music.
Objective
The student is able
- to justify the use of art-based methods to promote the well-being of customers
- to cooperate with different working communities and liaisons in enabling art-based interventions and implementation
- to plan, evaluate and, according to their own strengths, also implement customer-oriented art-oriented methods
- to observe and verbalise the feelings and experiences of music in themselves
Assessment criteria, approved/failed
Läsnäolo lähi- tai zoomtunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Student workload
I)
Ennakkotehtävä, toteutus to 25.8. klo 13-16 Zoom-tapaamisessa.
Varaudu kertomaan zoomissa pidettävässä tapaamisessa jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää.
II)
Oppimistehtävä
TAIDETTA TÖIHIN-tiedote, palautus 10.10. mennessä
Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.
Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?
Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!
Palauta tiedotteesi ma 10.10. mennessä.
III)
Oppimistehtävä
MUSIIKKIMUISTO-projekti, palautus ma 7.11. mennessä, projekti kannattaa aloittaa ajoissa
Tässä on yleisiä ohjeita projektianne varten. Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.
Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
- tietylle henkilölle koostettu musiikkitallenne hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy sekä
- keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna.
Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.
Jos on esimerkiksi muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisien kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin vuorovaikutukseen keskustelussanne, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.
Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.
Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat tai muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.
Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.
LISÄKSI:
Kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.
Tehtävän palautus ma 7.11. mennessä.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle pe 11.11. lähipäivässä.
Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa.
Teaching methods
Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät
Content scheduling
Taidelähtöiset menetelmät 2, musiikki -oppijaksolla perehdytään musiikin erilaisiin merkityksiin ja vaikutuksiin erilaisilla kohderyhmillä, tutustutaan käytännön esimerkein eri menetelmiin sekä toteutetaan toiminnallisia harjoituksia, muun muassa vuorovaikutteisia musiikki-improvisaatioharjoituksia.
Kurssi toteutuu syksyn 2022 aikana.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidationPerson
22801
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.contentValidatedBy
22801
courseUnit.learningUnitId
16531
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
16531
courseUnit.learningUnitGroupCode
16531
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22256
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean