BASIC STUDIES IN ENTREPRENEURSHIP – Beginners’ Studies in the Enterprise path (I) (5 cr)
Code: YH00BF83-3011
General information
- Enrollment
-
30.08.2022 - 20.02.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.08.2022 - 09.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 30
- Teachers
- Sari Asteljoki
- Course
- YH00BF83
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE! .
Oppimisalustana Its.
Aikataulu syksy 2022 - kevät 2023:
Yhteinen aloitus 3.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Raision lukio
1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 3.11 klo 20.00 mennessä.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 17.5 klo 20.00 mennessä
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 1.12 klo 20.00 mennessä
- Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 12.12 klo 14.00-15.20 aiheesta sisäinen yrittäjyys ja yritysideat.
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 9.2 klo 20.00 mennessä
Hissipuheet valmiiksi 2.3 klo 20.00 mennessä.
Vertaispalautteen anto 30.3 klo 20.00 mennessä. Valitaanko paras Hissipuhe!
5. Liikeidea (Cancas) valmis: 17.5 klo 20.00 mennessä.
Tuntikirjanpito 17.5 klo 20,00 mennessä
Palaute
Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!
Objective
The student can
- apply inner entrepreneurship in his/her own activities and recognise his/her strengths and development targets.
- review the concept of entrepreneurship in a broad sense and realise the opportunity of entrepreneurship in his/her future career choices and employment.
- on his/her own initiative, seek entrepreneurship events and meet entrepreneurs.
- review services in an innovative manner from the viewpoints of the customer, service provider and organiser.
Content
The student
- becomes aware of his/her inner entrepreneurship.
- gets to know the business activities in his/her field ? getting to know the business activities in other fields.
- participates in entrepreneurship events.
- brainstorms, plans and develops a business idea (imaginary/real) and evaluates others’ business ideas in a cooperative manner
Location and time
Syksy 2018 - Kevät 2019
Materials
Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.
Teaching methods
Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Itsin Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot),yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.
Completion alternatives
-
Student workload
noin 10t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 135t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla sovitusti.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan hylätty, 1-5.
Arviointikriteerit (hylätty, 1, 2, 3, 4, 5) on esitetty oppimisalustalla osioihin
- Yritystoimintaan tutustumiseen
- Yritysideaan tutustuminen
- Liiketoimintasuunnitelma
Failed (0)
Blogin sisältö ei anna minkäänlaista kuvaa yritystoimintaan tutustumisesta.
Blogin esitystapa ei ole lainkaan annettujen ohjeiden mukainen.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on puutteita. Yhteistyö tiimin kanssa ei toimi.
Lähteitä ei ole käytetty lainkaan.
Hissipuhetta ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan.
Ei kykene palautteen käsittelyyn, eikä vastaanottamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma ei ole ohjeiden mukainen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kuvaukset arvosanoille 2 ja 1:
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on melko suppeaa ja yksipuolista.
Blogin sisältö antaa suppean kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on yksipuolista.
Blogin esitystapa on kohtalainen, mutta yksipuolinen. Blogin esitystapa on hajanainen ja yksipuolinen.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu melko itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko suppeasti.
Hissipuhe on suppea, hieman sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö tiimin kanssa hankalaa..
Lähteitä on käytetty suppeasti.
Hissipuhe on suppea, sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla
Palautetta on hyödynnetty melko rakentavasti.
Palautteen käsittely ja vastaanottaminen on vaikeaa.
Assessment criteria, good (3-4)
Kuvaukset arvosanoille 4-3:
Blogin sisältö antaa hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista ja laajaa.
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista.
Blogin esitystapa on hyvä ja monipuolinen. Blogin esitystapa on hyvä.
Yritysidea on luova. Sitä on suunniteltu ja kehitetty innokkaasti, vastuullisesti, itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty asiaankuuluvasti.
Hissipuhe on melko selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty hyvin rakentavasti.
Palautetta on hyödynnetty rakentavasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Blogin sisältö antaa erittäin hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on erittäin monipuolista ja syvällistä.
Blogin esitystapa on erinomainen ja monipuolinen.
Yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu ja kehitetty innostavasti, kiitettävän vastuullisesti, itsenäisesti kiitettävässä yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, erittäin myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty erittäin rakentavasti.
Liiketoimintasuunitelma realistinen.