Skip to main content

Dance Kinesiology 3 (2 cr)

Code: 2011334-3006

General information


Enrollment
22.08.2022 - 30.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.09.2022 - 23.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 6
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
2011334
No reservations found for realization 2011334-3006!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Sisältö: lantio ja alaraaja
Tanssikinesiologia on kokonaisuus, jonka tarkoituksena on oppilaan opetus- ja ohjausvalmiuksien kehittäminen opetuskäytännössä. Tavoitteena on opettaa tanssinopettajaa havainnoimaan ja hahmottamaan kehoa kolmiulotteisesti. Anatomian, fysiologian ja kinesiologian kautta opiskelija oppii ymmärtämään kehon lainalaisuuksia, toimintamalleja, liikkuvuuksia, mutta myös tuottamaan liikemateriaalia näitä apuna käyttäen.
Ajoitus: syksy 2022

Objective

Opiskelija kuvaa ja luokittelee tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa tanssijan terveyttä ja kuntoa ylläpitävän ravinto-ohjelman.
Opiskelija soveltaa ja kehittää tanssin teknisessä työskentelyssä tanssin kinesiologista tietoaan ja taitoaan.

Content

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista.

Materials

Päätoimisena opetusmateriaalina toimii pääsääntöisesti opettajan oppilaille toimittama materiaali ja fyysiset harjoitteet. Opetuksen tukena tehtäviä varten voi käyttää Anatomy Trains- kirjaa, mutta tunnilla jaetaan lisäksi useampia nettisivustoja, joita oppilas voi hyödyntää helposti tehtäviä tehdessään.

Teaching methods

Oppimismenetelminä tullaan käyttämään luentojen ja etukäteen jaettavan materiaalin lisäksi rakenteellista oppimista, generatiivista oppimista, sekä tunteihin sisältyviä teoriaan linkittyviä fyysisiä harjoitteita oppilaiden luomien liikepankin materiaalien lisäksi. Liikepankin luominen liittyy tunneilla etukäteen annettuihin kirjallisten teoreettisten ja fyysisten harjoitteiden ennakkotehtäviin.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opinnot koostuvat eri moduuleihin jaetuista kokonaisuuksista ja niihin liittyvistä muutamasta parityönä tehtävästä ennakkotehtävästä, joita suoritetaan ja puretaan parityönä loppusyksyn aikana. Koulutuksen eri sisältöjen kokoavana teemana on opiskelijakeskeisiin opetus- ja havainnointimuotoihin tutustuminen ja niiden soveltaminen opetuksessa.

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta 20 x 90min on lähiopetusta. Loput työajasta on varattu annettujen tehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Kurssilla jaetaan 2 isompaa parityönä tehtävää ryhmässä purettavaa oppimiseen-, opetukseen-, havainnointiin ja fyysiseen suoritukseen liittyen. Ensimmäinen isompi tehtävä annetaan kurssin ensimmäisenä aloituspäivänä ja sen porrastettu purku sovitaan yhdessä oppilaiden kanssa muiden oppiaineiden opetusaikataulu huomioiden. Toinen pienempi tehtävä annetaan puolessa välissä syksyä ja myös sen purku sovitaan yhteisesti ryhmän kanssa. Oppimistehtävien suorittaminen, esittäminen ja purku on edellytys kurssin suorittamisesta hyväksytysti.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja keskusteluihin, oppimistehtävien laatiminen määräajassa ja mitassa.
Hylätty:
Poisoloja lähiopetuksesta yli 20%. Oppimistehtävät ovat jääneet tekemättä tai ne on tehty puutteellisesti.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo lähiopetuksessa, aktiivisuus vuorovaikutustilanteissa, oppimistehtävät.

Go back to top of page