Dance Kinesiology 3 (2 cr)
Code: 2011334-3006
General information
- Enrollment
-
22.08.2022 - 30.11.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.09.2022 - 23.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 6
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
- Teachers
- Heidi Alppirinne
- Course
- 2011334
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Sisältö: lantio ja alaraaja
Tanssikinesiologia on kokonaisuus, jonka tarkoituksena on oppilaan opetus- ja ohjausvalmiuksien kehittäminen opetuskäytännössä. Tavoitteena on opettaa tanssinopettajaa havainnoimaan ja hahmottamaan kehoa kolmiulotteisesti. Anatomian, fysiologian ja kinesiologian kautta opiskelija oppii ymmärtämään kehon lainalaisuuksia, toimintamalleja, liikkuvuuksia, mutta myös tuottamaan liikemateriaalia näitä apuna käyttäen.
Ajoitus: syksy 2022
Objective
Opiskelija kuvaa ja luokittelee tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa tanssijan terveyttä ja kuntoa ylläpitävän ravinto-ohjelman.
Opiskelija soveltaa ja kehittää tanssin teknisessä työskentelyssä tanssin kinesiologista tietoaan ja taitoaan.
Content
Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista.
Materials
Päätoimisena opetusmateriaalina toimii pääsääntöisesti opettajan oppilaille toimittama materiaali ja fyysiset harjoitteet. Opetuksen tukena tehtäviä varten voi käyttää Anatomy Trains- kirjaa, mutta tunnilla jaetaan lisäksi useampia nettisivustoja, joita oppilas voi hyödyntää helposti tehtäviä tehdessään.
Teaching methods
Oppimismenetelminä tullaan käyttämään luentojen ja etukäteen jaettavan materiaalin lisäksi rakenteellista oppimista, generatiivista oppimista, sekä tunteihin sisältyviä teoriaan linkittyviä fyysisiä harjoitteita oppilaiden luomien liikepankin materiaalien lisäksi. Liikepankin luominen liittyy tunneilla etukäteen annettuihin kirjallisten teoreettisten ja fyysisten harjoitteiden ennakkotehtäviin.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opinnot koostuvat eri moduuleihin jaetuista kokonaisuuksista ja niihin liittyvistä muutamasta parityönä tehtävästä ennakkotehtävästä, joita suoritetaan ja puretaan parityönä loppusyksyn aikana. Koulutuksen eri sisältöjen kokoavana teemana on opiskelijakeskeisiin opetus- ja havainnointimuotoihin tutustuminen ja niiden soveltaminen opetuksessa.
Student workload
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta 20 x 90min on lähiopetusta. Loput työajasta on varattu annettujen tehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Kurssilla jaetaan 2 isompaa parityönä tehtävää ryhmässä purettavaa oppimiseen-, opetukseen-, havainnointiin ja fyysiseen suoritukseen liittyen. Ensimmäinen isompi tehtävä annetaan kurssin ensimmäisenä aloituspäivänä ja sen porrastettu purku sovitaan yhdessä oppilaiden kanssa muiden oppiaineiden opetusaikataulu huomioiden. Toinen pienempi tehtävä annetaan puolessa välissä syksyä ja myös sen purku sovitaan yhteisesti ryhmän kanssa. Oppimistehtävien suorittaminen, esittäminen ja purku on edellytys kurssin suorittamisesta hyväksytysti.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja keskusteluihin, oppimistehtävien laatiminen määräajassa ja mitassa.
Hylätty:
Poisoloja lähiopetuksesta yli 20%. Oppimistehtävät ovat jääneet tekemättä tai ne on tehty puutteellisesti.
Evaluation methods and criteria
Läsnäolo lähiopetuksessa, aktiivisuus vuorovaikutustilanteissa, oppimistehtävät.