Skip to main content

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Thoracic and Lower Spine Areas (4 cr)

Code: TH00BZ57-3002

General information


Enrollment
13.06.2022 - 18.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anu Granberg
Iida Laine
Kati Naamanka
Course
TH00BZ57

realization.id

27719

realization.code

TH00BZ57-3002

realization.startDate

01.08.2222

realization.endDate

31.12.2222

realization.enrollmentStart

13.06.2222

realization.enrollmentEnd

18.09.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Thoracic and Lower Spine Areas

Content

The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising thoracic and lumbar spine areas, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP

Assessment and measurement of range of motion of thoracic and lumbar spine by using physiotherapy methods and measurement device, increasing active range of motion, basic physiotherapy methods of active spine stability

Muscle testing and the basics of activating muscles, physiological movements, evaluation the elasticity of soft tissue, testing and increasing the sliding of neural tissue

Using various training environments and tools, functional training and technology in assessing and implementing clients in different stages of rehabilitation.

Further information

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Further information

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Qualifications

The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise.

Objective

The student is able to
• explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on function of the thoracic and lumbar spine and and with the functional ability of clients at different ages,
• examine and evaluate reliably the range of motion, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
• draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
• explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.

Evaluation methods and criteria

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Exam schedules

Koe on viikolla 50, merkitty lukujärjestykseen.
Uusinnat sovitaan erikseen.
1. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty.

Evaluation scale

H-5

Student workload

4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv- hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv- hyl / täydennettävä)

Teaching methods

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Materials

Suomeksi
Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
Shackolock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment.
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
Käypä hoito -suositukset
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi
Lundy -Ekman (2013). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation (sensoriikan tutkiminen, kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation. Kertaa tarvittaessa kappale 6 Somatosensory system) TAI 2018 painos, vastaavat aiheet

Content scheduling

Opintojakson sisältö:
-Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

vko 44 /IL (4h; ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 45 /AG (4h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 45 /AG (3h) Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

vko 46 /IL (4h) Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen. Liikekontrolli.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
vko 46 /AG (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
vko 47 /IL (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 47/ IL (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

vko 47 /AG (2h) (ryhmät yhdessä): terapeuttinen harjoittelu + (2h) terapeuttinen harjoittelu käytännön tunti (A ja B ryhmillä erikseen)

vko 48 /IL (4h) Lyhyt teoria luento (45 min): Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
vko 48 /AG (4h) Fysioterapiasuunnitelma, terapeuttinen harjoittelu tapausesimerkkien pohjalta.

vko 50 KOE

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

Number of ECTS credits allocated

4

realization.minCredits

4

realization.maxCredits

4

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

18951

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

18951

courseUnit.learningUnitGroupCode

18951

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

4

courseUnit.maxOptionalityCredits

4

courseUnit.modifiedBy

22602

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page