Skip to main content

Devising theatre (5 cr)

Code: 2011465-3009

General information


Enrollment
07.08.2022 - 30.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.09.2022 - 15.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 15
Teachers
Minna Haapasalo
Course
2011465
No reservations found for realization 2011465-3009!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessilähtöisellä tavalla.

Objective

Student is able to devise a performance in collaborative and compositional process.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

Heikkinen S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Teatterin ja draaman tutkimus. Tampereen yliopisto.
Kolu, S 2012. Devising, minä ja JOhn Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. &Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168-179.

Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019). Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547

Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021) Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686

Teaching methods

Työparityöskentely: demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettajat fasilitoivat esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Pedagogic approaches and sustainable development

Projektityö, tiimityö, reflektoiva työ. Lukeminen ja kirjoittaminen.

Completion alternatives

Oppimismateriaaliin tutustuminen sekä oman aikaisemman prosessilähtöisen esitysprojektin reflektointi materiaaliin tukeutuen. 2-3 A4 .

Student workload

Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 28.9. klo 13-15.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.

Evaluation methods and criteria

- läsnäolo ja työskentely työprosessissa (työryhmän jäsenenä toimiminen rakentavasti ja tavoitteellisesti, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 28.9.
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). keskiössä: mitä opin, koin, havaitsin devising-työtavasta. Sekä työprosessin että teorian valossa.

Failed (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä, opiskelija sabotoi muiden työskentelyä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.

Go back to top of page