Skip to main content

Measurements in energy technology (5 cr)

Code: 5031261-3010

General information


Enrollment
10.12.2022 - 12.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Kari Nieminen
Teacher in charge
Kari Nieminen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
5031261
No reservations found for realization 5031261-3010!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

- erikseen määritettävät energiatekniikan mittausprojektit

- mittausprojektisuunnitelman ja ohjeiden laatiminen

- mittausten suorittaminen ohjeistuksen mukaisesti

- mittausprojektiraportin laatiminen

- tulosten esittäminen kohderyhmälle.

Objective

After completing the course, the student:
-can plan and give instructions to energy measurements
- can apply theoretical knowledge to the practical measurements
- can analyse results
- can formulate measurement documents
- is capable of present results both in writing and orally.

Content

- separately determined measurement projects
- making of the project plan and insructions
- making of the measurements
- making of the report
- presentation of the results.

Materials

Opintomonisteita, Energia- ja virtaustekniikan kaavakokoelma sekä Energia- ja virtaustekniikan taulukot ja käyrästöt.
Luettavaksi tukikirjallisuudeksi suositellaan kirjaa Perttula, J., Energiatekniikka. WSOY, Porvoo 2000.
Opintojakson oppimateriaali löytyy Itslearning alustalta..

Teaching methods

Opintojaksoon kuuluvat laboratoriotyöt, sekä niihin varatut resurssit määrittelee laboratoriotöitä valvova opettaja. Hänen johdollaan muodostetaan laboratoriotyöryhmät. Hän myös vastaanottaa ja hyväksyy laboratoriotöistä tehdyt työselostukset. Laboratoriotöissä on 100 % läsnäolovelvoite. Kaikki annetut työt on tehtävä ja raportoitava annettuun määräaikaan mennessä. Toteutus on yksityiskohtaisesti nähtävänä Itslearning-alustalla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Pienryhmätyöskentelyä opettajan tukemana. Kukin ryhmä perehtyy kolmeen projektiin, suunnittelevat sen toteutuksen, laativat ohjeet, suorittavat mittaukset kolmesta laitteistosta (vast), analysoivat tulokset, laativat raportin mittaustulosten pohjalta, palauttavat raportit määräaikaan mennessä Itslearnig-alustalle.

Jokainen ryhmä laatii kirjallisen raportin kolmesta erikseen määrätystä erilaisiin virtaus- ja lämpötekniikan mittauksiin liittyvistä mittalaitteista. Raportista laaditaan esitys (esim Powerpoint), joka esitetään koko ryhmälle luentotilassa kurssin lopussa lukujärjestyksen mukaisesti.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Opintojakson kokonaislaajuus on 5,0 op, joka vastaa noin 133 h opiskelijatyötä. Tämä koostuu mittausprojektisuunnitelman ja ohjeiden laatimisesta, mittausten suorittamisesta energiatekniikan laboratoriossa, mittausprojektiraportin laatimisesta sekä tulosten esittämisestä kohderyhmälle.

Evaluation methods and criteria

Kurssin kokonaisarviointi koostuu painotetusta osa-alueiden arvioinneista. Eri osa-alueiden painotus on nähtävänä Optimassa. Lisäksi käytetään vertaisarviointia.

Failed (0)

Kurssin hyväksytyn suorittamisen ehtona on 100% läsnäolovelvoite laboratorio-osion tunneille, sekä vaadittujen dokumenttien palauttaminen ohjeistuksen mukaisesti määräaikaan mennessä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Kaikki vaadittavat raportin rakenneosat löytyvät, mutta sisältö on laajuudeltaan tai kattavuudeltaan puutteellinen. Raportin muotoilussa ja selkeydessä on vielä parannettavaa. Teksti on kokonaista tekstiä eikä sisällä suoranaista lainaamista aihealueen teoksista. Laskuja on yritetty, mutta niissä on paljon tai jonkin verran puutteita. Virhearviointia laitteiden mittaustarkkuuden osalta ei ole huomioitu. Tuloksien analysointi on olematonta tai väärin tehty.
Projektiohjeet ovat niin puutteellisia tai epäselviä, että toiset ryhmät eivät ole pystyneet suorittamaan mittauksia niiden perusteella.
Raportin suullisessa esityksessä on puutteita ja virheitä. Esitysmateriaali on puutteellinen, virheellinen ja rakenne on sekava.

Assessment criteria, good (3-4)

Raportin rakenneosat ovat sisällöltään melko kattavia sekä muotoilu on pääosin kunnossa. Raportin teksti on sujuvaa ja sisällön osalta ok. Taulukot ja kuvaajat ovat tekstiin upotettuina ja selkeästi tulkittavissa. Kaikki laskut on suoritettu, jonkin vähäisiä puutteita on olemassa. Tulokset on selkeästi esitetty yksikkötarkastelu mukaan luettuna. Virhearviointia on yritetty, mutta se ei ole täysin onnistunut. Kirjallisuudesta etsityt tuloksien vertailuarvot löytyvät ja tuloksia on melko onnistuneesti verrattu niihin.
Projektiohjeet ovat laaditut niin, että niiden avulla on toisten ryhmien mahdollista suorittaa mittaukset ilman huomattavia ongelmia.
Raportin suullinen esitys on selkeä. Tuloksia on analysoitu huolella ja johtopäätökset ovat oikeita. Tulosten arviointi perustuu lähdeaineistovertailuun. Esitysmateriaali on rakenteeltaan selkeä ja sisällöltään kattava.

Assessment criteria, excellent (5)

Raportti on sisällön puolesta erittäin selkeä ja yksityiskohtainen. Ulkoasu on viimeistelty ja huoliteltu. Teksti on monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Kuvissa eikä taulukoissa ole virheitä. Laskut ovat oikein suoritettu, virhearviointi on kunnossa ja tulokset on esitetty selkeästi niitä kommentoiden. Työn suorittamisesta on monipuolista pohdintaa, saatuja tuloksia on analysoitu syvällisesti. Lisäksi on pohdittu työn suorittamiseen tai sisällön kehittämiseen liittyviä asioita.
Projektiohjeet ovat laaditut niin, että niiden avulla on toisten ryhmien mahdollista suorittaa mittaukset ilman ongelmia. Lisäksi ohjeissa on painotettu mittaustulosten luotettavuuden varmistamiseen mittaustilanteessa.
Raportin suullinen esitys on selkeä. Tuloksia on analysoitu huolella ja johtopäätökset ovat oikeita. Tulosten arviointi perustuu lähdeaineistovertailuun. Esitysmateriaali on rakenteeltaan selkeä ja sisällöltään kattava. Esityksessä tuodaan ilmi tekijät jotka vaikuttivat tulosten luotettavuuteen, sekä parannusehdotuksia näiden tekijöiden vaikutuksen minimoimiseksi.

Go back to top of page