Skip to main content

Activities of Early Childhood Education and Group Guidance (5 cr)

Code: TH00BZ36-3003

General information


Enrollment
01.11.2022 - 06.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.03.2023 - 27.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 19
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00BZ36
No reservations found for realization TH00BZ36-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson lähiopetus on torstaisin klo 16 -18

to 30.3. klo 16 -18
Jakson aloitus; Jakson tavoitteet ja tehtävät, ennakkotehtävän purku (palauta tehtävä 29.3. mennessä Itsiin)
- Varhaiskasvatussuunitelman perusteisiin 2022 ja Sosiaalipedagoginen työote-materiaaliin perehtyminen ennen verkko-opetusta. Tarkastelun alla oppimiskäsitys, oppimisympäristön ulottuvuudet, lasten osallisuus, vuorovaikutuksen merkitys ja sosiaalipedagoginen työote

*************************************************

to 6.4. klo 16 -18
Oppimisen alueet tutuiksi, (toiminnallisia harjoituksia, lauluja, leikkejä, loruja). Käydään läpi tavoitteellisen toiminnan suunnittelua, pari käynnistää oman ohjauksensa suunnittelun.

************************************************

to 13.4. klo 16- 18
Lapsiryhmän ohjaaminen, kokopäiväpedagogiikka (EDUcare-malli) ja toiminnan ped. dokumentointi.

***************************************************

to 20.4. klo 16 -18
Ei verkko-opetusta, sillä opiskelijat tekevät tällä viikolla lapsiryhmän ohjaamisen päiväkodissa

*****************************************************

to 27.4. klo 16 -18
Ohjaustuokioiden purku (videoiden kartseleminen) kahdessa ryhmässä ja vertaispalaute, opettajan palaute

- Opetuksessa 100% läsnäolo.


Muutokset mahdollisia.

Objective

Objectives
Student
- knows the basics of early education and knows how to plan, implement and evaluate a goal-directed activity
- knows how to create a learning and growth environment supporting a child’s development.
- is able to take into account the wholeness of care, upbringing and education in a child’s everyday life.
- knows the basics of group guidance.

Content

Content
- work and operating methods of early education: a child’s participation, pedagogics of early education
- learning areas
- pedagogic planning and documentation
- wholeness of upbringing, education and care
- planning, implementation and evaluation of the activities of a group of children

Materials

Raportissa käytettäviä lähteitä mm:

- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy. Tai uudempi.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).

Teaching methods

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Student workload

Lähiopetus, ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 4 op
Ennakkotehtävä 1 op

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelijapari antaa suullista palautetta toiselle parille ohjaustuokiosta, jota katsotaan yhdessä videoilta.

Raportin 1. palautuspäivä on 4.5.2023
Raportin 2. palautuspäivä on 18.5.2023

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista

Go back to top of page