Skip to main content

Professional Interaction and Ethics (5 cr)

Code: TH00CA39-3007

General information


Enrollment
02.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ilkka Uusitalo
Liisa Pirinen
Course
TH00CA39
No reservations found for realization TH00CA39-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ke 1.2.2023 klo 16.00-18.00 Jakson oppimistehtävän ohjeistaminen, Ammattietiikka Liisa Pirinen
Ke 15.2. klo 16.00-18.00 Ammatillinen vuorovaikutus, Ilkka Uusitalo
Ke 15.3. klo 16.00-17.30 Simulaatioharjoituksia kahdessa ryhmässä (tapauskuvausten pohjalta tai oman kokemuksen pohjalta), Liisa Pirinen & Ilkka Uusitalo
Ke 15.3 klo 17.30-18.00 Tentti

Objective

• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services

Content

• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act

Materials

Oppimateriaali oppimistehtävään (pakollisia lähteitä)
Vilen, Marika ; Leppämäki, Päivi ; Ekström, Leena. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Tenttimateriaali:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Sosiaalihuoltolaki.

Teaching methods

Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Simulaatioperusteinen

Pedagogic approaches and sustainable development

Simulaatio-oppiminen
Tutkiva oppiminen

Student workload

Oppimistehtävä 3 op
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite
Tentti 1op

Evaluation methods and criteria

Tentti 1 op Hyl/Hyv
Lähiopetus 1 op , läsnäolovelvoite

Oppimistehtävä 3 op Hyl/T1-K5

Oppimistehtävän palautus 1. palautus 17.3.2023
2. palautuskerta 21.4.2023
ja 3. palautuskerta 18.8.2023

Failed (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen Sote-Plask -ryhmässä
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan Sote-Plask ryhmään
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, good (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, excellent (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan

Go back to top of page