Professional Interaction and Ethics (5 cr)
Code: TH00CA39-3007
General information
- Enrollment
- 02.12.2022 - 31.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
- Course
- TH00CA39
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ke 1.2.2023 klo 16.00-18.00 Jakson oppimistehtävän ohjeistaminen, Ammattietiikka Liisa Pirinen
Ke 15.2. klo 16.00-18.00 Ammatillinen vuorovaikutus, Ilkka Uusitalo
Ke 15.3. klo 16.00-17.30 Simulaatioharjoituksia kahdessa ryhmässä (tapauskuvausten pohjalta tai oman kokemuksen pohjalta), Liisa Pirinen & Ilkka Uusitalo
Ke 15.3 klo 17.30-18.00 Tentti
Objective
• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services
Content
• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act
Materials
Oppimateriaali oppimistehtävään (pakollisia lähteitä)
Vilen, Marika ; Leppämäki, Päivi ; Ekström, Leena. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Tenttimateriaali:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Sosiaalihuoltolaki.
Teaching methods
Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Simulaatioperusteinen
Pedagogic approaches and sustainable development
Simulaatio-oppiminen
Tutkiva oppiminen
Student workload
Oppimistehtävä 3 op
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite
Tentti 1op
Evaluation methods and criteria
Tentti 1 op Hyl/Hyv
Lähiopetus 1 op , läsnäolovelvoite
Oppimistehtävä 3 op Hyl/T1-K5
Oppimistehtävän palautus 1. palautus 17.3.2023
2. palautuskerta 21.4.2023
ja 3. palautuskerta 18.8.2023
Failed (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen Sote-Plask -ryhmässä
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan Sote-Plask ryhmään
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan