Technological Competence on Crown and Bridge Prosthodontics 1 (5 cr)
Code: 7191083-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2022 - 31.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Dental Technology
- Teachers
- Noora Laiho
- Johannes Halttu
- Milla Lahdenperä
- Teacher in charge
- Milla Lahdenperä
- Course
- 7191083
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö
- Tarkkuusjäljennöksen valaminen ja ositetut kipsimallit
- Värinmääritys
- Yksittäiset kruunut
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos.
Opiskelija osaa
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
Objective
The student achieves the following knowledge and skills
- diagnostic and design principles of fixed prostheses
- factors affecting the choice of crown type
- factors affecting the prosthetic restoration of a tooth that has undergone endodontic therapy
- significance of the determination of occlusion and temporary crowns
- factors affecting the choice of the shade for a tooth
- basic principles of the manufacture of crowns and bridges in a laboratory
- preparation of the various crown types and veneers
- determining the colors of a tooth
- making an impression and determining the occlusion for fixed prostheses
Content
- Pouring the precision impressions and segmented master model
- determining the colors of a tooth
- single crowns and small bridges
Parts of the course can be implemented by the Department of Dentistry of the University of Turku
Materials
Itslearning ja Moodle_alustoilla jaettu materiaali.
Teaching methods
Simulaatio-oppiminen ja luento-opetus
Itslearning-oppimisalustalla oppiminen
Turun yliopiston luennot ja materiaalit
Itsenäinen opiskelu
Palvelulaboratoriossa oppiminen (DenTech)
Student workload
5op
Kirjalliset tehtävät ja simulaatiotehtävät.
Osallistuminen DenTech-työskentelyyn
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi. Palauttaa puutteelliset työt.
Opintojaksokokonaisuudessa ilmenee suuria puutteita. Vaadittavat työt on palautettu.
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
Assessment criteria, good (3-4)
3.opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4. opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Qualifications
osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna