Material competence (10 cr)
Code: 3011505-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2018 - 13.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Lauri Pietikäinen
- Course
- 3011505
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikot 36-43: Teema 1: Fyysisten ja digitaalisten aineistopalvelujen suunnittelu, Kokoelmien arviointi ja kehittäminen
Viikot 44: Teema 2: Kokoelmien avaus ja promootio
Viikot 45-50: Teema 3: Kirjaston informaatioarkkitehtuuri ja käytettävyys
Objective
Having completed the course, the student is able toplan physical and digital material services.apply methods for the development and evaluation of collections.use the methods of material promotion in explaining library collections.estimate the functionality of network services.
Content
Planning of material servicesEvaluation and development of collectionsMethods of material promotionInformation architecture and usability and functionality of network services
Materials
Teema 1:
Tenttikirjallisuus:
Alabaster, Carol. Developing an Outstanding Core Collection: A Guide for Libraries (2nd Edition). Chicago, IL, USA: American Library Association Editions, 2010. ProQuest ebrary. Sivut 1-109. (109 s.) https://turkuamk.finna.fi/
Kimmel, Sue C. Developing Collections to Empower Learners. Chicago, IL, USA: American Library Association, 2014. ProQuest ebrary. Sivut 1-96. (96 s.) https://turkuamk.finna.fi/
Wilen, Raine. Aineiston poistaminen kokoelmien kehittämisen työvälineenä. Signum 2011:1. http://ojs.tsv.fi/index.php/signum/article/view/4059/3800 (7 s.)
Muu kirjallisuus oppimistehtävissä:
Alila, Hilkka & Juutistenaho, Riitta. Kokoelmakartoitus Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjastossa ja Oulun yliopiston kirjastossa: Aihealueina hoitotyö / hoitotiede ja liiketalous / liiketaloustiede. Oulu: Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirjasto & Oulun yliopiston kirjasto, 2006. http://www.kirjasto.oulu.fi/assets/files/kehittamishankkeet/pdf/kokoelmakartoitus.pdf
Doll, Carol Ann, and Barron, Pamela Petrick. Managing and Analyzing Your Collection: A Practical Guide for Small Libraries and School Media Centers. Chicago, IL, USA: ALA Editions, 2002. ProQuest Ebook Central. (100 s.) https://turkuamk.finna.fi/
Johnson, Peggy. Fundamentals of Collection Development and Management (2). Chicago, US: ALA Editions, 2005. ProQuest Ebook Central. (424 s.) https://turkuamk.finna.fi/
Kaarinan kirjaston kokoelmapolitiikka 2014 https://www.kaarina.fi/kirjasto/aineistot/fi_FI/kokoelmapolitiikka/
Kotila, Hanna. Tavoitteena pikkuusen paree kokoelma: Kirjaston kokoelmapolitiikka ja kokoelmatyö. Turku: Turun ammattikorkeakoulu, 2013. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/63906/Kotila_Hanna.pdf?sequence=1
Saarti, Jarmo. Itä-Suomen yliopiston kirjaston laatukäsikirja. Itä-Suomen yliopiston kirjasto, 2013. https://www2.uef.fi/documents/13725/153095/UEFkirjasto_laatukasikirja_1.5.pdf/9d6fdb1a-5abf-4bcf-83d4-4f67f5fcea4d
Ward, Suzanne M. Rightsizing the Academic Library Collection. US: ALA Editions, 2014. ProQuest Ebook Central. (163 s.) https://turkuamk.finna.fi/
Wilén, Raine & Kortelainen, Terttu. Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: teoria, menetelmät, käytäntö. Helsinki: Palmenia, 2007. (195 s.)
Teema3:
Oppimateriaali:
Lappalainen, Y. 2012. Verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin heuristinen evaluointi: PIKI-verkkokirjasto. Informaatiotieteiden yksikkö, Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media. Pro gradu -tutkielma. Tampere: Tampereen yliopisto. http://tampub.uta.fi/handle/10024/83645
altiovarainministeriö. 2012. Verkkopalvelujen laatukriteeristö: Väline julkisten verkkopalvelujen kehittämiseen ja arviointiin. Helsinki: Valtiovarainministeriö.
Kauhanen-Simanainen, A. 2003. Informaatioarkkitehtuuri. Helsinki: CIM kustannus.
Rosenfeld, L.; Morville, P. & Arango, J. 2015. Information architecture for the web and beyond. Sebastopol, CA: O'Reilly. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.303109
JHS 190 Julkisten verkkopalvelujen suunnittelu ja kehittäminen. 2014. http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs190
Muu kirjallisuus ja oheismateriaali:
Ovaska, S.; Aula, A. & Majaranta, P. (toim.) 2005. Käytettävyystutkimuksen menetelmät. Tampere: Tampereen yliopisto. http://tampub.uta.fi/handle/10024/96627
Valtiovarainministeriö. 2008. Käyttäjälähtöisyys verkkopalveluiden suunnittelussa. Helsinki: Valtiovarainministeriö. http://vm.fi/dms-portlet/document/0/393312
Dobbs, A. W. & Sittler, R. L. 2013. LITA Guide: Using LibGuides to enhance library services. Chicago, IL, USA: American Library Association. https://turkuamk.finna.fi/Record/nelli26_tuamk.2670000000359703
Ding, W.& Lin,X. 2010. Information architecture: the design and integration of information spaces. Morgan & Claypool. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.303106
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tentti, lukupiiri, ryhmätyöt, raportit, oppiminen autenttisessa työympäristössä.
Exam schedules
Tentti 25.10.2018
Uusintatentit 15.11.2018 ja 13.12.2018
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys (projekti Turun AMK:n kampuskirjastoissa ja aineistopromootiovideoiden teko yhteistyössä Turun AMK:n kirjaston kanssa)
Yhteistoiminnallinen oppiminen (ryhmätyöt)
Student workload
Teema 1: 134h
Ennakkotehtävä
Ryhmätyö: Kokoelmien arviointimenetelmät
Ryhmätyö: Kokoelmien karsinta
Ryhmätyö: Aineistonvalinta
Kokoelmaprojekti kampuskirjastoissa
Ryhmätyö: Lukupiiriesitykset
Tentti
Teema 2: 53h
Ryhmätyö: Aineistopromootiovideo
Kirjallinen tehtävä: Aineistopromootio Finnassa ja kotisivuilla
Kirjallinen tehtävä: Aineistopromootio kirjaston some-kanavilla
Kirjallinen tehtävä: Aineistonäyttely kirjastossa
Teema 3: 80h
Kirjallinen tehtävä: Informaatioarkkitehtuuri
Ryhmätyö: Verkkopalvelun arviointi
Ryhmätyö: Libguides-oppaiden käytettävyys
Evaluation methods and criteria
Teema 1 (Viikot 36-43): Ryhmätyöt (30%), tentti (20%). H-5.
Teema 2 (Viikot 44-50): Raportit (15%), videotehtävä (5%.). H-5.
Teema 3 (Viikot 47-50): Raportit (20%), ryhmätyö (10%). H-5.
Failed (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot tai opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa yhdistää teoreettista tietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja käytännön tilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoa ja kehittää uusia ratkaisumalleja sidosryhmät ja verkostot huomioiden.