Skip to main content

Promotion of Social Inclusion in Child Protection and Mental Health and Substance Abuse Social Work (5 cr)

Code: TH00CA44-3004

General information


Enrollment

02.06.2023 - 08.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.01.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Health and Well-being

Teaching languages

  • Finnish

Seats

40 - 65

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Niina Vuoristo
  • Riina Riihimäki
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Groups

  • PSOSS22V
  • 21.09.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 28.09.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 05.10.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 12.10.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 19.10.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 26.10.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004
  • 02.11.2023 08:00 - 10:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3004

Objective

· you are familiar with the values that guide child protection and mental health and substance abuse social work
· you are familiar with factors that support children’s, young people’s and adults’ mental health, and you are able to identify risks related to them
· you are familiar with the Child Welfare Act
· you are able to address and discuss questions related to mental health, substance abuse and child protection needs
· you know how to work with child protection, mental health and substance abuse clients, to guide those who need support to services and to identify the need for urgent help

Content

· ethical and non-stigmatising working methods that support clients’ well-being in child protection and mental health and substance abuse social work
· the most common mental health and substance abuse problems, addiction behaviour and the factors that cause the need for child protection
· addressing and discussing concerns and evaluating the situation
· the child protection process, the services for children, young people and families, and the child’s best interests as a primary consideration
· the mental health and substance abuse service system

Evaluation scale

H-5