Skip to main content

Business Operations (5 cr)

Code: 5021128-3008

General information


Enrollment
02.07.2023 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
Heidi Kurvinen
Groups
PBIOKES20bio
PBIOKES20bio
PBIOKES20elintarvike
PBIOKES20elintarvike
PBIOKES20materiaali
PBIOKES20materiaali
Course
5021128
No reservations found for realization 5021128-3008!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Objective

The student knows company forms and gets acquainted with entrepreneurship. The student knows basic business operations and builds up the knowledge of the relations between economy and operation. The student can manage projects and teams.

Content

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Materials

Lähituntien oppimateriaalia on Itslearningissä, artikkelit, uutiset, tutkimukset, kirjallisuus, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali. Omat muistiinpanot.

Teaching methods

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Exam schedules

Ei kirjallista tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Learning by doing.

Completion alternatives

-

Student workload

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitys.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.

Evaluation methods and criteria

Kurssin läpäiseminen edellyttää:

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosana muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja suullinen esitys (H-5)
Pienryhmässä harjoitustyö ja suullinen esitys (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista seuraavassa toteutuksessa.

Failed (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisista henkilökohtaista harjoityötä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa syyslukukaudella 2023. Ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä toimeksiannot ja ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä. Opiskelija käyttää tyydyttävällä tasolla keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan.

Opiskelija on osallistunut tyydyttävällä tasolla läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät, Case(t) ja henkilökohtainen laaja harjoitustyö on tehty ja palautettu ohjeiden mukaisesti. Henkilökohtainen laaja harjoitustyö tehty ja hyväksytty, se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa ja harjoitustyössä on selkeitä puutteita sekä kokonaisuus jäänyt hyvin yleiselle tasolle. Esitys on pidetty. Ristiin- ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.

Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan. Ryhmätehtävät tehty hyväksytysti ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti. Esitys on pidetty.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana H 3-4:
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti. Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää hyvällä tasolla talouden ja toimintaan vuorovaikutukseen välisiä lainalaisuuksia ja osaa huomioida niitä yritystoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät, Case(t) ja henkilökohtainen laaja harjoitustyö on tehty hyvällä tasolla, palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti. Henkilökohtainen harjoitustyö sisältää liiketoimintasuunnitelma keskeiset osa-alueet, kannattavuuslaskelmat muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden, mutta tuotos on jäänyt yleiselle tasolle. Esitys on pidetty. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään. Ryhmätehtävät ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle. Esitys on pidetty.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana K 5:
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä. Opiskelija ymmärtää kiitettävällä tasolla yrityksen perustamisen periaatteet, talouden ja yritystoiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon yritystoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja perehtyneisyyttä osoittavalla otteella läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät ja Case(t) on tehty ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla, palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti. Laaja henkilökohtainen harjoitustyö sisältää liiketoimintasuunnitelman keskeiset osa-alueet, kannattavuuslaskelmat, omaa pohdintaa, innovatiivisen liikeidean muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa. Liiketoimintasuunnitelman esitystapa on innovatiivinen ja innostava. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön. Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti. Ryhmätehtävät ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Further information

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Go back to top of page