Project initiation (5cr)
Code: 3151044-3001
General information
- Enrollment
- 15.11.2018 - 31.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.03.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 12 - 45
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Project Management
Unfortunately, no reservations were found for the realization Project initiation 3151044-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektitoiminnan keskeiset elementit sekä niiden merkityksen
- Toimia projektipäällikön roolissa projektin valmisteluvaiheessa
- Kuvata projektin organisoitumisen periaatteet ja siihen liittyvät roolit ja vastuut
- Osoittaa projektin toteutettavuuden ja arvioida sen kannattavuutta
- Analysoida projektin sidosryhmät sekä tunnistaa niiden tarpeet
- Määritellä projektin tavoitteet tarvekartoitukseen ja sidosryhmäanalyysiin perustuen
- Johtaa tuote- ja palveluideointia
- Selostaa vaatimusmäärittelyn ja vaatimustenhallinnan merkityksen ja toteutustavat
- Organisoida vaatimusmäärittelyjen rakentamisen sidosryhmä- ja asiakastarpeiden pohjalta
- Laatia projektin perustamisasiakirjan ja alustavan projektisuunnitelman
Opintojakson sisältö
- Projektijohtamisen perusteet
- Projektien toimintaympäristöt
- Projektin valmisteluvaiheen organisoituminen
- Projekti-idean kehittäminen
- Projektin toteutettavuus
- Projektin laajuuden määrittäminen ja projektin rajaus
- Sidosryhmäanalyysin tekeminen
- Projektin valmisteluvaiheen vaatimusmäärittely
- Projektien auditoinnit ja katselmoinnit
Opintojakson ajoitus:
Tammikuu - Helmikuu 2019
Objective
After completing the course, the students can:Describe the central elements of project operations as well as their significanceAct in the role of a project manager in the project preparation phaseDescribe the principles of project organisation as well as related roles and responsibilitiesVerify the feasibility and assess the profitability of projectsAnalyse the project stakeholders and identify their needsDetermine the project goals on the basis of a needs assessment and stakeholder analysisLead product and service brainstormingExplain the significance and methods of implementing requirement specifications and requirement controlOrganise the building of requirement specifications on the basis of the needs of interest groups and customersPrepare a project establishment document and a preliminary project plan
Content
The principles of project managementProject operating environmentsOrganising project preparationsDeveloping project ideaProject feasibilityDetermining the scope and boundaries of the projectMaking an interest group analysisSpecifying requirements for project preparationsProject auditing and inspections
Materials
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
1. Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
2. Kerzner, Harold R.. Project Management - Best Practices: Achieving Global Excellence (3rd Edition), Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, Incorporated, 2014.
3. Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
4. Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
5. Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
6. Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Teaching methods
Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön. (Tarvittaessa sähköpostiviestintää ennen opintojen alkua)
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan ryhmän Teams-ympäristössä, jotta kysymykset ja keskustelut koko ryhmän nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku.
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
-> Asiantuntijavierailut.
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojakson etenemiseen liittyvä ryhmäviesti lähiopetusjakson jälkeen.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja hakevat tietoa projektijohtamisen perusteista erityisesti projektin valmisteluvaihetta silmällä pitäen. Koska kyseessä on projektijohtamisen YAMK-koulutuksen ensimmäinen opintojakso, on ennakkotehtävän tarkoituksena saada opiskelijat syventämään käsitystään omista projektijohtamiseen liittyvistä kompetensseistaan.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Yksilötehtävän pedagoginen malli pohjautuu osittain case-pohjaiseen oppimiseen. Opiskelijat valitsevat oman työnantajayrityksensä projektitoimintaan liittyen jonkin todellisen työelämän tapauksen ja analysoivat tätä koulutuksessa oppimiensa tietojen ja taitojen avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa johdettavakseen laajan harjoitustyöprojektin. Ryhmät vastaavat oman harjoitusprojektinsa valmistelusta, läpiviennistä ja dokumentoinnista siten että kaikissa kolmessa projektihallintaan liittyvässä opintojaksossa (Projektin valmistelu, Projektin suunnittelu ja Projektin toteutus) tulee suoritettua opintojakson sisältöön liittyvä osa-alue. Tämän opintojakson ryhmätyössä keskitytään esimerkkiprojektin esiselvitys- ja käynnistysvaiheen asioihin ja ryhmätyön tuloksena syntyy mm. esimerkkiprojektin toteutettavuusarvio, alustava projektisuunnitelma ja muut mahdolliset projektin valmisteluvaiheen tuotokset. Ryhmät muodostetaan 1. lähiopetuskerralla ja ryhmätöiden aiheet sovitaan opintojakson alussa. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä.
Completion alternatives
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu yhdessä sovitulla tavalla, tyypillisesti korvaava tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.
Student workload
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 14 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ja reflektointia ei arvioida.
Palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon opettajan toimesta. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Failed (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Assessment criteria, good (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Assessment criteria, excellent (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.