Managing Customer Projects (15 cr)
Code: KH00BG79-3008
General information
- Enrollment
-
05.08.2023 - 15.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 - 15
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Marita Nummi-Wikström
- Kaisa Aaltonen
- Kari Juhala
- Groups
-
PLIITS22BAPLIITS22BA
- Course
- KH00BG79
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Asiakasprojektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus.
Opiskelija oppii määrittelemään projektin lähtötiedot yhdessä asiakkaan kanssa, asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin sisällön ja käyttää sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia alustavan projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti sekä työnjako on suunniteltu.
Opiskelija huolehtii aktiivisesta kommunikoinnista asiakkaaseen päin ja laatii projektiin liittyvän sopimuksen ja siihen liittyvät velvoitteet. Projektista pyritään neuvottelemaan asianmukainen korvaus.
Mahdollisia treeniaiheita asiakasprojekteihin liittyen:
Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
Neuvottelutaidot
Projektin hinnoittelu
Asiakaspalautteen kerääminen
Objective
The student has competences in customer projects. S/he can plan and carry out a project and set objectives for it. Student can use project management tools and can carry out the documentation and communication. Student knows the basics of customer management, bidding, scheduling and communication with the team and with the customer. Student can set the objectives for a project together with the customer and carry out and complete a customer project.
Content
Carrying out a customer project or working as an active member of a customer project team.
Planning, budgeting, scheduling, carrying out and presenting a customer project.
Materials
Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan parhaat kirjat”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Teaching methods
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin projektikokouksiin, -keskusteluihin,väliarviointeihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan työskentelee aktiivisesti projektin tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Exam schedules
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Treeni- ja lukupiiriaiheita valitaan tarvelähtöisesti, jotta ne tukevat projektin tekemistä.
Completion alternatives
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Student workload
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtunneistaan tuntikirjanpitoon. Tiimi esittelee projektiaan muille osuuskunnille esim. Heimohuudossa. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP
Evaluation methods and criteria
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Failed (0)
Oppimistavoitteet eivät täyty. Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi ja tuloksellisesti liiketoimintaan, treeneihin, lukupiireihin ja muihin vaadittaviin toimiin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• osaa toimia vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Potfolioon valittujen asioiden esittäminen ja reflektointi on niukkaa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija
• toimii vastuullisesti projektissa
• hoitaa viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
• huomioi asiakkaan tarpeet
Opiskelija on projektissa aloitteellinen ja aktiivinen. Hän osaa hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Projekti on tuottanut asiakkaalle lisäarvoa.
Opiskelija luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöönsä.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
• tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt sitä. Opiskelijan työskentely on ollut dialogista ja ryhmän osaamista kehittävää.
Opiskelijan työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.