Skip to main content

Active Participation (5 cr)

Code: 7081169-3019

General information


Enrollment
02.12.2023 - 16.02.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
26 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Laakso
Meeri Rusi
Course
7081169

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 2 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 11.04.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Osallistavat menetelmät 7081169-3019
verkossa
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus torstaisin kello 16-18, Aikuissosiaalityö II moduulin 2. opintojakso toteutuu vko 8 - 15.
Muutokset toteutukseen mahdollisia opintojakson alkuun asti.

Viikko 8, 19.2. - 25.2.2024 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen:
a) Ennakkotehtävä (reflektiopaperi) palauetaan viimeistään 29.2.2024
b) Ennakkotentti Itslearningissä. Suoritetaan viimeistään 29.2.2024.

29.2.2024 16-18. Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely, opettajien etukäteen laatimat pienryhmät, monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityispiirteet, MR (läsnäolovelvollisuus).

6.3.2024 Suunnitelmien työstäminen.

21.3.2024 16-18. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen (16-16.50) MR. Suunnitelmien esittäminen kahdessa ryhmässä (17-18) MR, TL (läsnäolovelvollisuus)

Pienryhmät (3-4 henkilöä) ohjaavat monikulttuurista ryhmää hyväksytyn suunnitelman mukaisesti kolme kertaa, joista yksi sovitaan erikseen ohjaavan ja ohjattavan ryhmän kesken.

28.3.2024 16-18 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

4.4.2024 16-18 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmässä.

11.4.2024 16-18 Ryhmäohjaustehtävien purku ja vertaisarvioinnit. Toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä verkossa./ MR ja TL (läsnäolovelvollisuus)


Oppimistehtävä palautetaan ensisijaisesti 12.4.2024.
2. palautuspäivä 31.5.2024
3. palautuspäivä 16.8.2024

Objective

Student
- understands the special issues in multicultural client work and is able to encourage the client’s
participation in multicultural counselling work.
- knows how to support the citizens’ participation and is able to participate in influencing in cooperation with the clients and other parties
in cooperation with the clients and other parties.

Content

Content
- multicultural counselling
- group counselling methods
- work methods supporting the client’s participation

Materials

Ennakkotehtävien materiaalien lisäksi suositeltavaa materiaalia (saattaa päivittyä ennen opintojakson alkua):

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Teaching methods

Verkko-opetus, ryhmätyöskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, kontaktiopetus

Student workload

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op (ennakkotehtävät on palautettava jakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op

Evaluation methods and criteria

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op hyväksytty / täydenennttävä
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op 1-5/ täydennettävä

Failed (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Assessment criteria, good (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson kiitettävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Go back to top of page