Skip to main content

Coaching and Mentoring (15 cr)

Code: KH00BH01-3006

General information


Enrollment
01.06.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 01.01.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 15
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Maria Välivirta Havia
Päivi Killström
Kari Juhala
Groups
PLIITS20ba
PLIITS20ba
Course
KH00BH01
No reservations found for realization KH00BH01-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija asettaa itselleen tavoitteet valmennustaitojen kehittämiselle. Opintojakso sisältää mm.
•treenien ja oppimistilaisuuksien suunnittelua, valmistelua ja toteutusta
•yhteistyötä opettajavalmentajien kanssa tiimin eteenpäin viemiseksi
•henkilökohtaista vertaistukea
•reflektointia ja oman valmennustaitojen kehittämistä
•kehittää valmennustaitojaan mm. projektityöskentelyn kautta

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Objective

Student can coach and mentor his/her junior peers.

Content

Planning, preparing and implementing training sessions and learning situations
Co-operation with teacher coaches to boost the team
Personal peer support
Reflecting and developing one's own personal coaching skills

Materials

Esim. Johannes Partasen "Tiimivalmentajan parhaat työkalut"


Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”, 2016 Partus Oy
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2022/04/Kirja-kirjoista-2022-23-Johannes-Partanen.pdf?vgo_ee=C0vXWDI4RLC09mrE7yJJdckfwmyS0jaZlaq%2B5Zmrre4%3D

Teaching methods

Opiskelija tekee käytännön tiimivalmennusta ja/tai valmennusprojekteja. Hän seuraa ja arvioi prosessin etenemistä ja tekee tarvittaessa korjaavat toimenpiteet. Jatkuva parantaminen kuuluu BisnesAkatemia-osuuskunnan toimintatapaan.

Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.). Opiskelijat vetävät kaksi valmentajuuden kirjapiiriä, joihin kutsuvat myös BA:n tiimivalmentajat per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.

Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Exam schedules

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Failed (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana hyväksytty (1), opiskelija
- osallistuu aktiivisesti erilaisiin tiimivalmennuksiin ja valmennusprosesseihin sisältäen niihin liittyvät valmistautumiset ja reflektoinnit
- käyttää valmennuksessa erilaisia tiimivalmennuksen mentelmiä

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana hyvä (3), opiskelija osaa
- innostaa tiimiä löytämään ratkaisuja
- ottaa huomion valmennettavien tarpeita ja osaa tehdä soveltuvia korjaustoimenpiteitä
- kehittää innovatiivisia ratkaisuja valmennukseen ja saavuttaa tuloksia
- valita perustellen sopivia valmennus- ja innovointimenetelmiä-/työkaluja

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija kykenee
- kehittämään valmennuskäytänteitään jatkuvan parantamisen periaatteella
- työskentelemään valmennusprosessissa pitkäjänteisesti ja rakentavasti
- luomaan uusia, toimivia käytänteitä ja kehittää BA:n toimintaa

Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelijaon vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt sitä. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Go back to top of page