Skip to main content

Interview- and communication skills in Physiotherapy (2 cr)

Code: TH00CL22-3003

General information


Enrollment
02.12.2023 - 08.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.04.2024 - 17.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Course
TH00CL22

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 22 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 18.04.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
EDU_2004 Johannes muunto byod
Fri 26.04.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
EDU_2030 Evert muunto byod
Fri 10.05.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Kohtaaminen fysioterapiassa, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
Thu 23.05.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Vuorovaikutus osio jatkuu, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
Kunnonkoti
Fri 31.05.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Simulaatio, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Thu 06.06.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto, Haastattelu- ja vuorovaikutustaidot fysioterapiassa TH00CL22-3003
EDU_2001 Elias muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa

Vko 17
2h: Opintojakson orientaatio & Lämmittelyä dialogisuuteen

Vko 18
4h: Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa

Vko 17
4h: Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta & pienryhmätyöskentely tunnilla

Vko 21
4h: Vuorovaikutus osio jatkuu

Vko 22
4h: Simulaatio

Vko 23
4h: Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto

Objective

The student is able to
• choose and use case-specific and client oriented interaction methods in every stage of physiotherapy process and in multiprofessional situations
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• regocnice ethical situations and ways to act ethically in various physiotherapysituations

Content

Facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation in every stage of therapyprocess. Physiotherapeutic interview, ethical principles and their use in physiotherapy

Materials

Hietanen, P., Kaleva-Kerola, J., Pyörälä, E. & Aho, A. L. 2020. Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksila)
- Hyvän vuorovaikutuksen perusteet ja edellytykset

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.(Saatavilla E-kirjanna Finnasta)
- Kpl 5 Dialogisuus asiakastyössä

Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki. (Saatavilla E-kirjana Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kpl 3 Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys ohjauksessa

Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.

Sekä Itslearningissa ilmoitettu materiaali. Itslearningissa olevat materiaalit ovat sähköisesti saavutettavissa.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Ei tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

2 op = 54h opiskelijan työtä

Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso ja sen oppimistehtävät arvioidaan kaikki: Hyväksytty / Hylätty

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa, kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.

Suoritukset:
- Motivoiva keskustelu -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
- Hyviä kohtaamisia terveydenhuollossa -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
- Haastavat vuorovaikutustilanteet -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
- Haastattelulomakkeen tekeminen sekä haastattelun toteuttaminen: hyväksytty / hylätty
- Tunti- ja ennakkotehtävät: Minä vuorovaikuttajana, haastattelu tutkimisen työvälineenä, simulaation ennakkovalmistautuminen: hyväksytty / hylätty.
- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely

Hylätty = täydennettävä

- Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna annettuihin määräaikoihin mennessä.
- Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearning-alustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

HYVÄKSYTTY:
Kaikkiin Itslearningissä oleviin oppimistehtäviin tulee vastata. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu tehtävänannon mukaisesti ja annetussa määräajassa. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu annetuissa määräajoissa.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon.

Arviointi on hyväksytty, kun kun osaaminen on 75%:sesti hyväksytyn kriteerien mukaista

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Osaa valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa.
- Opiskelija osaa yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.
- Opiskelija tunnistaa eettisiä tilanteita ja siihen yhteydessä olevia eettisiä periaatteita erilaisissa muuttuvissa fysioterapiatilanteissa.
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista, pysty osoittamaan tai yhdistämään selkeästi ihmisen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä yhdessä fysioterapeuttisen ohjaamisen suunniteluun ja toteuttamiseen
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta ja työskennellessään eri ammattiryhmien, omaisten ja asiakkaiden kanssa. Edellä mainittujen asioiden ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty / Hylätty

-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna annettuihin määräaikoihin mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arviointi on hyväksytty, kun kun osaaminen on 75%:sesti hyväksytyn kriteerien mukaista

Qualifications

No preceding knowledge

Further information

Läsnäolo:

Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page