Introduction to Higher Education Studies (5 cr)
Code: YK00BH15-3011
General information
- Enrollment
-
12.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 26.01.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Turku University of Applied Sciences
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
- Course
- YK00BH15
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.
VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat
Objective
The students recognize their personal strengths and development needs while planning their studies. The students know what kinds of language skills, study skills and digital competence are needed in higher education studies. The students also know how to develop these skills. The students can operate in digital learning environments and use digital conferencing tools and cloud services in processing and sharing information. The students know how to find the key points in texts relevant to higher education. The students understand and know how to write down the key points from spoken language.
Content
The course introduces the Finnish higher education system and higher education as a learning environment. The course focuses on the use of digital tools and different learning techniques. The course focus on the vocabulary needed in higher education studies and introduces students with reading and understanding professional texts and other text types. The course also gives tools to practice language skills independently, to practice listening comprehension, to take (lecture) notes and to search for information from different sources.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti, Tekniikan kutsu, MyTech)
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 8.1.2024.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h
- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä
TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä
TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista
Evaluation methods and criteria
Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista
Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–13 p = 3;
14–15 p = 4;
16–18 p = 5
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1